- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
Verslagen
Verslag DD 28: SDG’s zetten gemeenten in beweging!In 2015 kwamen de Verenigde Naties met de ambitieuze opvolger van de millenniumdoelen; de zeventien ‘Sustainable Development Goals’ om de wereld tot ‘een betere plek te maken in 2030’. Het is een mondiale aanpak waarbij geldt ‘think global, act local’. Gemeenten kunnen hierin een cruciale bijdrage leveren. Ze ontwikkelen zelf beleid en ze zijn een inkoopmacht van formaat en daarmee belangrijke beïnvloeder van (hun) toeleveranciers. Echter weten gemeenten vaak niet hoe ze de SDG’s in praktijk kunnen brengen. Tijdens de Duurzaamheids Dialoog op 10 juli stond die uitdaging centraal. Experts rond duurzaamheid vanuit hele verschillende disciplines kwamen samen en deelden hun kennis en ervaringen met elkaar. Het resultaat was een levendig gesprek over lobby om de SDG’s in praktijk te laten brengen door gemeenten, de kunst van het beïnvloeden van gedrag van de burger en voorbeelden van hoe gemeenten stappen kunnen zetten.
Tijdens de avond kwamen naast het publiek, vier sprekers aan het woord: Sibolt Mulder (MulderSocialMarketing), Veronique Swinkels (BBK/Door Vriendschap Sterker), Natascha Kooiman (Smaackmakers) en Maria van der Harst (VNG International). Daarna volgden discussies over dilemma’s die de sprekers voorlegden. ... Lees meer> Verslag DD 27: Money makes the world go green!Naar een groene economie zonder de financiële sector? Het een kan niet zonder het ander! Daarom organiseerden we een Duurzaamheids Dialoog waarin de vraagstukken rond de financiële markt centraal stonden. Zo’n 50 professionals verzamelden zich voor de Duurzaamheids Dialoog over de ‘financiële kant’ van duurzaamheid. Overeenkomst tussen de deelnemers was dat zij zich allen bezighouden met verduurzaming in de financiële markt: banken en pensioenfondsen die voorloper zijn als het om duurzaamheid gaat of juist stappen willen gaan zetten in verduurzaming, overheidspartijen die een boost willen geven aan het verduurzamen van de financiële sector, social enterprises die nieuwe duurzame businessmodellen mainstream willen maken, crowdfundingplatforms, beleggingsfondsen en meer.
Het gezelschap stond garant voor heel wat uitwisseling van ervaring en kennis, wat bij velen leidde tot nieuwe inzichten. De avond startte met een inleiding op vier onderwerpen door vier sprekers, allen actief op een ander vlak binnen de financiële markt. Aan het woord waren Rob Doornbos (Motivaction), Richard Kooloos (ABN AMRO), Guiseppe van der Helm (VBDO) en Elisa Achterberg (Circle Economy). In dit verslag geven we een inkijkje in de presentaties en in de uitkomsten van de groepsdiscussies waarmee de deelnemers ingingen op de dilemma’s die de sprekers vanuit hun organisatie aan het publiek voorlegden. ... Lees meer> Verslag DD 26: Duurzame Mobiliteit
Je auto delen met je buurt? Een elektriciteitspaal naast je huis? Zelfladende bus? Of misschien gewoon een dagje meer thuis werken? Wat is eigenlijk duurzaam als het om mobiliteit gaat? En hoe ziet de toekomst van onze mobiliteit eruit? 29 juni kwamen verschillende professionals, werkzaam rond duurzame mobiliteit en duurzaam gedrag, bij elkaar. Drie sprekers, Marcel Vos (MVO Mobility Consult), Karin Blaauw (Natuur & Milieu) en Sibolt Mulder (Motivaction), gaven een beeld van de toekomst van ons vervoer.
Marcel Vos (Mobility Consult): Nieuwe vormen van mobiliteit die radicale verandering mogelijk maken Marcel Vos heeft jarenlange ervaring in het adviseren rond duurzame mobiliteit. Hij laat ons zien dat er genoeg maatregelen en aanpassingen aan ons reguliere vervoer zijn. Maar één ding is zeker: om tot radicale veranderingen te komen, zijn er nieuwe vormen van mobiliteit nodig. Natuurlijk is leidend dat vervoer voldoet aan de wensen van de (bedoelde) gebruikers. Marcel Vos start daarom bij de gebruiker. De vraag ‘Wat is de ultieme manier van vervoer als je het voor het kiezen had?’ stelde hij aan automobilisten en OV-reizigers. ... Lees meer> Verslag DD 25: Meat the Food Revolution
Start-ups, supermarkten, brancheorganisaties: verschillende organisatie waren aanwezig op de Dialoog met het thema ‘Meat the Food Revolution’. De discussie die gevoerd werd, ging over duurzaam eten en de nieuwste innovaties in de wereld van alternatieve eiwitten. Vier sprekers kregen het podium, waaronder Sibolt Mulder. Hij gaf ons inzichten in de psychologie van de consument. Natascha Kooiman en Aart Jan van Dijk, van de start-up Smaackmakers, gingen in op de foodrevolutie en de mogelijke versnelling van verduurzaming van ons voedselsysteem en -patroon. Jeroen Willemsen, oprichter van Het Planeet, de brancheorganisatie voor vleesvervangers, presenteerde de kansen en barrières voor producenten. En Anne-Corine Vlaardingerbroek, MVO manager van Jumbo Supermarkten, vertelde over de ontwikkelingen binnen Jumbo Supermarkten rond vleesvervangers. In de discussie die in groepjes startte en plenair volgde, verrijkten de deelnemers elkaar met nieuwe ideeën, inzichten en eigen ervaringen.
Duurzamer consumeren Er ontstaan allemaal bewegingen in de verduurzaming, maar wil de consument dat wel? Sibolt Mulder gaf aan dat Europese burgers zeker milieuzorgen hebben; 42% maakt zich zorgen om milieurampen en 41% om watervervuiling. Ook vinden ze dat milieuproblemen persoonlijk relevant zijn, en dat je zelf als persoon een rol kan spelen in het beschermen van het milieu, zoals afval scheiden en minder energie verbruiken. Wat niet helpt, is dat mensen wantrouwig zijn tegenover milieuclaims. 48% vindt de labels onduidelijk. Daarnaast wantrouwen ze ook bedrijven. ... Lees meer> Verslag DD 24: Wrap it up! Duurzame verpakkingen
Het was een mooie mix van organisaties afgelopen dinsdag tijdens de Duurzaamheids Dialoog; van kennisinstituten tot commerciële bedrijven, en ondernemers. Allen met een visie op kansen en belemmeringen voor duurzamer verpakken. Vier sprekers kregen het podium. Sibolt Mulder van TNS NIPO vertelt ons hoe de verpakkingsketen eruitziet en hoe wij ons daarbinnen gedragen. Veronique Swinkels van BBK/Door Vriendschap Sterker laat het belang van verpakking voor het merk zien. Udo Possel van Paardekooper Van der Windt Group laat aan de hand van voorbeelden zien hoe zijn bedrijf hard werkt aan het verkleinen van de milieu-impact. En dat duurzaam verpakken mogelijk is en op meerdere manieren kan, toont Hester Klein-Lankhorst van KIDV aan. In de discussie die volgde, verrijkten de deelnemers elkaar met nieuwe ideeën, inzichten en eigen ervaringen.
Ladder van Lansink Sibolt Mulder laat in zijn presentatie de (in)efficiëntie van onze omgang met ‘afval’ zien. Duurzaam bezig zijn, begint bij preventie. Zoals de ladder van Lansink laat zien, kent afval-’verwerking’ verschillende gradaties. Preventie staat bovenaan de ladder. Vervolgens hergebruiken, recyclen, en als dat niet mogelijk is verbranden. Een voorbeeld van preventie is horecagelegenheden die overgaan op het serveren van kraanwater. Dat scheelt nogal wat plastic (flesjes water), zonder dat het ten koste hoeft te gaan van de winst. ... Lees meer> Verslag DD 23: Van niche naar mainstream: Fair Fashion
Groot en klein waren tijdens de Duurzaamheids Dialoog aanwezig om elkaar te inspireren en zich samen te buigen over de vraag hoe we in de duurzame mode van niche naar mainstream kunnen gaan. Zo liet C&A zien welke barrières er spelen en al overwonnen zijn in de weg naar een duurzaam aanbod en inspireerde Maartje Maas met de positieve ontwikkelingen zij ziet met Little Green Dress. Ook bewezen enkele voorvechters van duurzame mode met een korte pitch dat het anders kan en werd er door iedereen enthousiast gebrainstormd over enkele vraagstukken die tijdens de pitches naar voren kwamen.
Redefining Sustainability Directrice van BBK/Door Vriendschap Sterker, Veronique Swinkels, trapt af met de zes merkstrategieën van duurzaamheid. “Redefining sustainability wordt het minst goed ingevuld,” vertelt ze. “Bedrijven vergeten met elkaar vast te stellen wat duurzaamheid nou precies is en leggen dat ook niet uit aan de consument.” Dit is jammer, zeker nu er de laatste tijd steeds meer sprake is van circulair denken en circulair consumentengedrag. Daarna gaat Veronique nog in op het ‘connecten’ door voorbeelden uit verschillende domeinen te geven. Ze wijst er onder andere op dat er in voedsel veel meer gebeurd dan in de textiel. ... Lees meer> Verslag DD 22: Innovatie - Van 'Valley of Death' naar groot succes
Vele nieuwe en innovatieve ideeën ontstonden afgelopen woensdag tijdens de Duurzaamheids Dialoog, de netwerk- en kennisbijeenkomst voor duurzaamheidsprofessionals georganiseerd door BBK/Door Vriendschap Sterker en TNS NIPO. Innovatie in duurzaamheid staat centraal tijdens deze bijeenkomst. Niet de vraag óf er genoeg innovatie is, maar hoe we de innovatiepotentie verzilveren. Te vaak belanden de goede ideeën om verder te verduurzamen in de zogenaamde ‘valley of death’, zo blijkt ook uit het rapport ‘Vergroenen en verdienen’ van Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat deze avond werd gepresenteerd. Het niveau was hoog, met naast het PBL ook presentaties van Heineken, FrieslandCampina, TNS Nipo en productieve deelworkshops waarin getoond werd hoe je van inzicht, tot propositie komt.
Sibolt Mulder, TNS NIPO, trapt af; ‘De discussie rondom duurzaamheid gaat niet meer over het of, het gaat over het hoe.’ In zijn presentatie ‘Verdienen aan vergroenen: een rechtse hobby?’ legt hij uit dat de mainstream consensus nodig heeft in signalen, want: “Burgers worden dol van alle tegenstrijdige signalen.” Wil je gedragsverandering bereiken, moet je ook rekening houden met de verschillende fases van maatschappelijke transitie; van de fase van weinig kennis en een lage urgentiebeleving tot de fase waarin nog maar weinig weerstand bestaat. ... Lees meer> Verslag DD 21: Communicatie van duurzaamheidKleine en grote merken waren vertegenwoordigd bij de Duurzaamheids Dialoog op 10 december 2013. Want of een organisatie al jaren verduurzaamt of zich pas sinds kort afvraagt hoe en in welke mate zij moet verduurzamen, de vraag hoe je met duurzaamheid omgaat in communicatie leeft bij iedere organisatie. Steeds meer organisaties zien in dat duurzaamheid een rol speelt in hun positionering, klantenbinding of verkoop. Tijdens de Duurzaamheids Dialoog behandelden we dit vraagstuk vanuit de laatste communicatie-inzichten. Ook werd Heineken, een organisatie met jarenlange ervaring op dit gebied, als case behandeld met haar lessons learned. En onderzoeksbureau TNS-NIPO deelde de laatste inzichten en veranderingen in consumentengedrag wat betreft duurzaamheid.
Met communicatieadvies- en mediabureau BBK/Door Vriendschap Sterker als initiatiefnemer van de Duurzaamheids Dialoog, is het onderwerp communicatie & duurzaamheid een logische keuze. Met bijna 45 jaar aan ervaring met maatschappelijke merken is BBK/Door Vriendschap Sterker een expert in de omgang met duurzaamheid in communicatie. Directeur van het bureau, Veronique Swinkels, betoogt dat duurzaamheid in de kern van de organisatie moet zitten om écht te profiteren van communicatie over duurzaamheid. Het moet een natuurlijk startpunt zijn geen handig trucje om te verleiden. ... Lees meer> Verslag DD 20: Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositionerenKoplopers, achterblijvers én de middenmoot. Ze waren allemaal aanwezig tijdens de Duurzaamheids Dialoog op 18 september. Want in welke groep een bedrijf zich dan ook bevindt, ieder bedrijf beseft zich dat ‘blijven vernieuwen’ essentieel is voor een vitale organisatie. En dan wel op een manier die van meerwaarde is voor de organisatie én de maatschappij. Duurzame innovatie heet dat ook wel. Tijdens deze Dialoog belichtten we hoe de houdingen van de groepen verschillen en hoe iedere organisatie duurzaam kan innoveren en beter invulling kan geven aan een MVO beleid.
Eerst een inleiding op de psychologie van de koplopers in MVO en de achterblijvers. Want voor alle organisaties zijn er barrières die overkomen moeten worden. Maar het lijkt de ene makkelijker af te gaan dan de ander. Onze eerste spreker, tevens gastheer, Sibolt Mulder (TNS NIPO) benadrukt dan ook dat de meeste brancheorganisaties geen gebrek hebben aan koplopers, maar eerder met de vraag rondlopen hoe achterblijvers kunnen worden aangezet om het gedrag van de koplopers te adopteren en duurzame innovatie in het MKB mainstream te maken. ... Lees meer> Verslag DD 19: De nieuwe beschaving van Klaas van Egmond
Een inspirerend verhaal, een enorme lading aan geweldige oneliners en een oplossing voor de toekomst van onze beschaving. Dat was de Duurzaamheidsdialoog van 26 juni in een notendop. Klaas van Egmond, bijzonder hoogleraar Milieukunde aan de Universiteit Utrecht, presenteerde zijn visie op duurzaamheid als een vorm van beschaving en ging in gesprek met de deelnemers.
De Duurzaamheidsdialoog werd afgetrapt door Sibolt Mulder van TNS-NIPO. Hij stelde de vraag: “Hoe zorgen we ervoor dat mensen duurzamer gedrag gaan vertonen?” Bedrijven en organisaties proberen gedrag te beïnvloeden. Dit is een complexe aangelegenheid. ... Lees meer> Verslag DD 18: Elektrisch vervoer in de stad: 'De auto wordt een Ipad op wieltjes' (23/03/2013)Twee wielen, zelfladend en bomvol sensoren die praten met de omgeving en meer zien dan jijzelf. De auto van de toekomst is zo slim dat een bestuurder niet meer nodig is, laat staan een stoplicht… Klinkt als een situatie uit een science fiction film? Als het aan het optimisme van Auke Hoekstra van Alliander ligt, duurt het niet lang meer voor dit plaatje werkelijkheid is. Zo liet hij weten in zijn inspirerende presentatie tijdens de Duurzaamheids Dialoog over Elektrisch ervoer op 23 april. Deze sessie van de Duurzaamheids Dialoog was zeker een speciale. De top van diegenen met een rol in EV in Nederland verzamelde zich. 3
inspirerende sprekers deelden inzichten en adviezen en de deelnemers mengden zich in interessante groepsdiscussies. Doel van de avond was om een stap verder te komen in de transitie naar EV. Iedereen weet dat de transitie noodzakelijk is. Richard Smokers (TNO) zegt hierover: grondstoffen worden schaarser, bronnen raken uitgeput, we hebben ons doelstellingen voor emissiereductie gesteld en last but not least; duurzame energie wordt goedkoper en andere vormen worden duurder. Richard nam ons mee in de EV wereld van het nu en de weg die bewandeld dient te worden om de transitie te bewerkstelligen. ... Lees meer> Verslag DD 17: De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
Veronique Swinkels, directeur van BBK/Door Vriendschap Sterker, opende donderdag 14 maart; “De Duurzaamheids Dialoog brengt ondernemers, organisaties en adviseurs bij elkaar om inzichten en trends uit te wisselen op gebied van duurzaamheid. Onderwerp van vanavond is de mogelijkheden en moeilijkheden van financiering van duurzame initiatieven.”
Drie sprekers delen hun visie: Sibolt Mulder over de positie van de banken als het om duurzaamheid gaat, Maarten de Jong over het nieuwe platform OnePlanetCrowd en Richard Kooloos over de rol die ABN ziet voor zichzelf. ... Lees meer> Verslag DD 16: De vechtmarkt die textielrecycling heetDe alweer 16e editie van de Duurzaamheids Dialoog werd geopend door Veronique Swinkels (BBK/Door Vriendschap Sterker). Een mooie opkomst voor een bijeenkomst waar de Duurzaamheids Dialoog zich eerder nog niet over heeft ontfermd: de textielketen. In het publiek zitten mensen die de keten in zijn totaal vertegenwoordigen: inzamelingsorganisaties, kringloopwinkels, gemeenten en ook partijen die een hele andere kant vertegenwoordigen zoals Unilever.
... Lees meer> Verslag DD 15: Van niche naar Mainstream
Afkeurmerken en de Sustainability Quotiënt
Na een warm welkom van Veronique Swinkels, gastvrouw van deze 15e editie van de Duurzaamheids Dialoog, trapt Wijnand Duyvendak de avond af. Wijnand Duijvendak (o.a. Triple Turnaround & NL Duurzamer) schetst het bredere perspectief van de positie van ‘duurzaamheid’ in Nederland. In ons land ligt duurzaamheid inmiddels op één lijn met ‘het zelf doen’, wat past in een trend die al langere tijd in bredere samenleving aan de gang is. Alles wat er rondom duurzaamheid te doen is bereikt nauwelijks het politieke domein. Er wordt niet langer gewacht op de politiek of op de regelgeving om toe te werken naar duurzaamheid. ... lees meer> Verslag DD 13: Duurzaam wonenDe kloof tussen consument en de bouwsector
Op deze zonnige avond startte de bijeenkomst met een welkomstwoord van Véronique Swinkels (BBK/Door Vriendschap Sterker). De alweer 13e Duurzaamheids Dialoog sneed een interessant onderwerp aan: duurzaam wonen. Het onderwerp werd vanuit drie kanten belicht: Sibolt Mulder (TNS Nipo) gaf een brede inleiding op het onderwerp vanuit de kant van de consument: De transitie naar duurzaam wonen. Hij stelt dat er niet vanuit kan worden gegaan dat mensen verder kijken dan hun eigen belang. ... Lees meer > Verlsag DD 12: ConsumenteninzichtenHet onbewuste aanreiken en inspelen op emotie
Een geboeid publiek en een scherpe discussie. Dat was de Duurzaamheids Dialoog maandag 16 mei jongstleden. Het programma stond garant voor een goede opkomst: consumenteninitiatieven en consumenteninzichten stonden centraal. Véronique Swinkels, directeur van BBK/Door Vriendschap Sterker en een van de initiatiefnemers van de Duurzaamheids Dialoog, kondigde de twee zeer welkome sprekers aan: Jan van Betten en Niels Götz. Met als eerste Niels, consumentenpsycholoog en strategisch communicatie- en marketingadviseur, over ‘de diepere drijfveren achter consumentengedrag’. ... Lees meer> Verslag DD 11: Duurzamer voedselketensKeuzestress, lifecycle productanalyse en de gouden driehoek: Op weg naar duurzamere voedselketens
Een ontvangst op het zonovergoten dakterras van TNS NIPO was de start van de 11e Duurzaamheids Dialoog. Dit was de eerste editie met de nieuwe mede-organisator van de Dialogen; TNS NIPO. Eenmaal in de zaal opende Rupert Parker Brady scherp, met een filmpje van Friends of the Earth: Detective Pig stelt ‘verantwoordelijke soja’ aan de kaak: Bestaat duurzame soja wel? Een van de vele grote vraagstukken rondom (duurzame) voedselketens. Waar de knelpunten in de ketens liggen? Drie sprekers gaan hier deze avond op in. Rupert introduceert de eerste spreker van de avond: Sibolt Mulder. ... Lees meer > Verslag DD 10: Biologisch afbreekbaar plasticDe strijd voor minder soep
Dinsdagavond 8 februari startte Veronique Swinkels, initiatiefneemster, de tiende editie van de Duurzaamheids Dialoog. Als kick-off kondigde ze aan dat De Duurzaamheids Dialoog een nieuwe partner heeft: TNS nipo, met Sibolt Mulder als gastheer. Sibolt is verantwoordelijk voor het onderzoek dat betrekking heeft op duurzaamheid bij TNS nipo en is erg verheugd de deelnemers van de dialoog de eerstvolgende keer te mogen ontvangen. En natuurlijk belooft het ook dan weer een interessante case te worden. ... Lees meer > Verslag DD 9: WAAR gaat de Wereldwinkel heen?Donderdag 11 november, de Dag van de Duurzaamheid, vond de 9e editie van de Duurzaamheidsdialoog plaats; een netwerkbijeenkomst over duurzaam ondernemerschap op initiatief van BBK/Door Vriendschap Sterker en MarketResponse. Gastspreker van deze editie was trouw deelneemster Lieke Vogels met de businesscase van de 375 Wereldwinkels. Het doel van de Wereldwinkels is dat producenten uit ontwikkelingslanden de kans krijgen hun levensomstandigheden blijvend te verbeteren. Lieke Vogels is directeur van de retailorganisatie FaiRSupport. Deze stichting is in 2007 opgericht om meer omzet voor producenten uit ontwikkelingslanden te behalen via de Wereldwinkels en de 7 vestigingen van de cadeauwinkel WAAR (voor bijzondere duurzame producten).
... Lees meer > Verslag DD 8: Alliander en duurzame energievoorziening
Louis van Swelm de MVO-specialist van Netwerkbedrijf Alliander was op donderdag 9 september spreker bij de achtste Duurzaamheidsdialoog. Alliander NV (het voormalige Continuon) is verantwoordelijk voor het energienetwerk in een groot aantal regio’s in Nederland. De 2,8 miljoen klanten ontvangen dagelijks veilig en betrouwbaar gas en elektriciteit. Het omvangrijke netwerk behoort tot de beste van de wereld. Dagelijks worden beslissingen genomen die effect hebben op korte en lange termijn, op mens en ecologie, op huidige en toekomstige generaties. ‘Voor een betere samenleving in de regio’s waarmee we verbonden zijn’, zo luidt de missie van Alliander.
... Lees meer> |
Alle verslagen
|