- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
Wat is de Duurzaamheids Dialoog?
De Duurzaamheids Dialoog is een initiatief van BBK/Door Vriendschap Sterker, Smaackmakers en Sibolt Mulder. De Dialoog brengt enkele keren per jaar ondernemers, organisaties en adviseurs bij elkaar om inzichten en trends uit te wisselen op het gebied van duurzaamheid.
Tijdens iedere Dialoog staat een ander dilemma rond duurzaamheid centraal en gaan we in gesprek met de sprekers en elkaar. De avond wordt afgerond met concrete adviezen die, naar wij hopen, bijdragen aan het versterken van de businesscase. Op deze manier dragen wij bij aan de versnelling van verduurzaming van bedrijven, producten en diensten. Heb je een interessante businesscase? Stuur BBK/Door Vriendschap Sterker dan een e-mail of meld je aan voor onze LinkedIn groep. |
De Duurzaamheids Dialoog is samen met Earth Charter Nederland initiator van de Global Goals Accelerator.
Duurzaamheids Dialoog 10 juli 2017
'Gemeenten en de Sustainable Development Goals'
De 28ste Duurzaamheids Dialoog was een succesvolle editie. Ondernemers, overheden en NGO’s kwamen samen om te praten over de Sustainable Development Goals en de integratie van deze doelen in gemeentelijk beleid. Het resultaat was een levendig gesprek over lobby om de SDG’s in praktijk te laten brengen door gemeenten, de kunst van het beïnvloeden van gedrag van de burger en voorbeelden van hoe gemeenten stappen kunnen zetten.
Veronique Swinkels van BBK/Door Vriendschap Sterker en Natascha Kooiman van Smaackmakers trapten de avond af tijdens een duurzame maaltijd. Daarna volgden verschillende sprekers:
De laatste drie sprekers legden elk een dilemma voor. Deze dilemma’s werden achtereenvolgens in drie groepen en plenair bediscussieerd. De avond werd afgesloten met een duurzame borrel.
De avond verschafte ons met allerlei inzichten
De presentaties zijn hier te downloaden en een uitgebreid verslag van de avond vind je hier.
Inmiddels is de organisatie van de volgende Duurzaamheids Dialoog weer gestart. Benieuwd naar de volgende Duurzaamheids Dialoog? Meld je aan om uitnodigingen automatisch te ontvangen via www.duurzaamheidsdialoog.nl. Ook via onze Twitter en LinkedIn-groep kunt u op de hoogte blijven van verslagen, bijeenkomsten en meer inhoudelijke informatie en discussies.
Veronique Swinkels van BBK/Door Vriendschap Sterker en Natascha Kooiman van Smaackmakers trapten de avond af tijdens een duurzame maaltijd. Daarna volgden verschillende sprekers:
- Sibolt Mulder (MulderSocialMarketing) sprak over een systematische aanpak van gedragsbeïnvloeding van burgers en MKB-bedrijven richting duurzaamheid.
- Veronique Swinkels (BBK/Door Vriendschap Sterker) vertelde over de campagne die zij maakte voor gemeente Ermelo en de lessen die zij daaruit leerde voor het communiceren met allerhande stakeholders.
- Natascha Kooiman (Smaackmakers) besteedde aandacht aan de aanpak voor het verduurzamen van catering en horeca binnen gemeenten en provincies.
- Maria van der Harst (VNG International) sloot de rij van sprekers af met een bespreking van de kansen en dilemma’s die de SDG’s voor de gemeenten bieden.
De laatste drie sprekers legden elk een dilemma voor. Deze dilemma’s werden achtereenvolgens in drie groepen en plenair bediscussieerd. De avond werd afgesloten met een duurzame borrel.
De avond verschafte ons met allerlei inzichten
- De SDG’s zijn een kansenagenda voor gemeenten.
- Om breder draagvlak te creëren voor de SDG’s is het belangrijk om het goede voorbeeld te geven. Dit geldt voor gemeenten die koplopers zijn en het goede voorbeeld geven richting twijfelende gemeenten, maar ook vanuit gemeenten naar burgers en ondernemers.
- Omgeving heeft een grote invloed op het gedrag. De omgeving die gemeenten faciliteren, bepaalt voor een groot deel de verduurzaming.
- Om een grote diversiteit aan stakeholders te verenigen, is het belangrijk om common ground te vinden. De SDG’s bieden hiervoor een ‘wereldtaal’.
De presentaties zijn hier te downloaden en een uitgebreid verslag van de avond vind je hier.
Inmiddels is de organisatie van de volgende Duurzaamheids Dialoog weer gestart. Benieuwd naar de volgende Duurzaamheids Dialoog? Meld je aan om uitnodigingen automatisch te ontvangen via www.duurzaamheidsdialoog.nl. Ook via onze Twitter en LinkedIn-groep kunt u op de hoogte blijven van verslagen, bijeenkomsten en meer inhoudelijke informatie en discussies.
De Duurzaamheids Dialoog 7 maart 2017
Over organisatiebreed draagvlak voor duurzaamheid tot foodmarketingbeleid
De 26ste Duurzaamheids Dialoog was een groot succes. Ondernemers, overheden en NGO’s gingen met elkaar in dialoog over hoe we kunnen komen tot een organisatie- en maatschappij breed draagvlak voor verduurzaming. Duurzaamheid leeft bij veel bedrijven en zeker ook in de foodsector. Vaak lukt het om bijvoorbeeld productieprocessen en inkoopketens duurzamer te maken. Maar veel organisaties hebben problemen met het vertalen van duurzaamheidsdoelstellingen in de marketing en het merkenbeleid. Want marketeers zijn opgeleid met het uitgangspunt: ‘zoveel mogelijk verkopen’. Wat moet je dan met responsible production and consumption?
Onder leiding van Veronique Swinkels van BBK/Door Vriendschap Sterker en Natascha Kooiman van Smaackmakers werd de dialoog afgetrapt. Onder het genot van een prachtige duurzame maaltijd. Sibolt Mulder van Motivaction leidde het debat en introduceerde de sprekers.
Met:
- Anniek Mauser (Unilever) over de rol van management in het organisatiebreed vertalen van het duurzaamheidsbeleid
- Roel Schoemaker (Glocalities / Motivaction) over kansen en dilemma’s voor marketeers bij consumenten verleiden via een duurzaamheidsboodschap
- Floor Uiterhoeve (FNLI) over de rol van een branche-organisatie in het stimuleren van een organisatiebreed duurzaamheidsbeleid
Daarna volgde de dialoog in 3 groepen.
Een mooie avond met verschillende inzichten
De presentaties zijn hier te downloaden.
Onder leiding van Veronique Swinkels van BBK/Door Vriendschap Sterker en Natascha Kooiman van Smaackmakers werd de dialoog afgetrapt. Onder het genot van een prachtige duurzame maaltijd. Sibolt Mulder van Motivaction leidde het debat en introduceerde de sprekers.
Met:
- Anniek Mauser (Unilever) over de rol van management in het organisatiebreed vertalen van het duurzaamheidsbeleid
- Roel Schoemaker (Glocalities / Motivaction) over kansen en dilemma’s voor marketeers bij consumenten verleiden via een duurzaamheidsboodschap
- Floor Uiterhoeve (FNLI) over de rol van een branche-organisatie in het stimuleren van een organisatiebreed duurzaamheidsbeleid
Daarna volgde de dialoog in 3 groepen.
Een mooie avond met verschillende inzichten
- Door structuur te brengen in beleid en duurzaamheid onderdeel te maken van de meerwaarde van de organisatie hebben alle geledingen de handvatten om aan de slag te gaan.
- Duurzaamheid is voor consumenten lastig om te zetten naar consumer benefits. Daarvoor moet een vertaalslag worden gemaakt die de consument echt raakt.
- Om het peloton mee te krijgen is meer nodig dan alleen goede voorbeelden van koplopers.
- Er zijn veel onwaarheden, aannames en overtuigingen te vinden over duurzaamheid, over feiten gaat het veel te weinig’
- Vernieuwingen en verbeteringen die door duurzaamheid worden ingegeven worden niet altijd door de consument omarmd. Daar ligt ook een collectieve verantwoordelijkheid.
- Het integreren van de duurzame boodschap in marketing zal lokaal moeten worden gevoed omdat er veel culturele verschillen te vinden zijn.
De presentaties zijn hier te downloaden.
Duurzaamheids Dialoog 4 juli 2016
'Het MKB als "duurzaamheidsmotor" van onze economie?'
Hoe kunnen we het MKB de meerwaarde van duurzaam ondernemen laten inzien? Dat was het onderwerp van de Duurzaamheids Dialoog op maandagavond 4 juli 2016. Het MKB wordt wel de motor van de economie genoemd: in Nederland valt 99,8% van alle bedrijven binnen het MKB en staat het MKB garant voor 70% van de werkgelegenheid en 61% van het BBP. Als het duurzaamheid betreft, is het MKB echter een echte achterblijver. Het wordt gezien als randzaak en extra kostenpost. Dit terwijl deze ‘motor’ ontzettend veel zou kunnen bijdragen aan verduurzamen van het bedrijfsleven.
Hoe zorgen we dat het MKB de meerwaarde voor het eigen bedrijf inziet? Hoe verleiden we het MKB tot stappen zetten in verduurzaming? En welke rol kan wetgeving hierin spelen? Op die vragen gingen Sibolt Mulder (Motivaction), Lennart van der Brug (TNO) en Jeroen Kanselaar (SGS-Search) in.
De presentaties zijn hier te downloaden. Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze LinkedIngroep en ons te volgen op Twitter via @duurzaamheidsdi.
Duurzaamheids Dialoog 1 februari 2016
'Nudging richting duurzaam gedrag'
Hoe beïnvloeden we al onze emotionele en onbewuste gedragskeuzes naar meer duurzaamheid? Hoe geef je je mix van communicatie, processen, design, prijs en wetgeving vorm? En wat is daarbij wel of niet ethisch? Deze vragen stonden centraal tijdens de Duurzaamheids Dialoog op 1 februari.
Na een aftrap van communicatiespecialisten Veronique Swinkels en Natascha Kooiman gaven de volgende sprekers een inleidende presentatie: Helene van Zutphen (directeur Nederland Schoon), Albert Gast (Think+Do en docent design TU Delft en Beeckenstein Business School) en Sibolt Mulder (Motivaction). Hierna waren er Concept Factory-workshops over interventies voor bewuste en vooral onbewuste gedragsbeïnvloeding.
Er was een enorme belangstelling voor deze Dialoog en dat was niet voor niets. De interessante presentaties zijn hier te downloaden en er is een verslag van de avond te lezen. Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze LinkedIngroep en ons te volgen op Twitter via @duurzaamheidsdi.
Na een aftrap van communicatiespecialisten Veronique Swinkels en Natascha Kooiman gaven de volgende sprekers een inleidende presentatie: Helene van Zutphen (directeur Nederland Schoon), Albert Gast (Think+Do en docent design TU Delft en Beeckenstein Business School) en Sibolt Mulder (Motivaction). Hierna waren er Concept Factory-workshops over interventies voor bewuste en vooral onbewuste gedragsbeïnvloeding.
Er was een enorme belangstelling voor deze Dialoog en dat was niet voor niets. De interessante presentaties zijn hier te downloaden en er is een verslag van de avond te lezen. Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze LinkedIngroep en ons te volgen op Twitter via @duurzaamheidsdi.
Duurzaamheids Dialoog 26 oktober 2015
'Money makes the world go green!'
'Money makes the world go round.' Dat weten we allemaal. Maar hoe veranderen we dit naar 'Money makes the world go green'? Tijdens de Duurzaamheids Dialoog van 26 oktober bij BBK/DVS gingen we daarover in gesprek met 50 aanwezigen. Hoe kijken de klanten van banken, verzekeraars en pensioenfondsen hier naar? En zitten er tussen alle nieuwe spelers op de financiële markt de gamechangers van morgen? En natuurlijk: waar staat de consument? Tijdens de avond kwam een viertal sprekers aan het woord om de discussie in te leiden: Rob Doornbos (Motivaction), Richard Kooloos (Hoofd Duurzaam Bankieren bij ABN Amro), Elisa Achterberg (Circle Economy en Sustainable Finance Lab) en Guiseppe van der Helm, directeur Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO).
Benieuwd naar de presentaties en conclusies van de groepsdiscussie? Lees hier het volledige verslag van de avond of download de presentaties. Wordt ook lid van onze LinkenIn groep om op de hoogte te blijven.
Benieuwd naar de presentaties en conclusies van de groepsdiscussie? Lees hier het volledige verslag van de avond of download de presentaties. Wordt ook lid van onze LinkenIn groep om op de hoogte te blijven.
Duurzaamheids Dialoog 29 juni 2015
'Duurzame Mobiliteit'
Je auto delen met je buurt? Een elektriciteitspaal naast je huis? Zelfladende bus? Of misschien gewoon een dagje meer thuis werken? Wat is eigenlijk duurzaam als het om mobiliteit gaat? En hoe ziet de toekomst van onze mobiliteit eruit? 29 juni kwamen verschillende professionals, werkzaam rond duurzame mobiliteit en duurzaam gedrag, bij elkaar. Drie sprekers, Marcel Vos (MVO Mobility Consult), Karin Blaauw (Natuur & Milieu) en Sibolt Mulder (Motivaction), gaven een beeld van de toekomst van ons vervoer.
Lees hier het volledige verslag van de avond of download de presentaties.
Duurzaamheids Dialoog 17 maart 2015
'Meat the Food Revolution'
Hoe zou het bord van de toekomst eruit moeten zien? Op 17 maart gingen we de discussie aan over duurzaam eten en de nieuwste innovaties in de wereld van alternatieve eiwitten. Vier sprekers kregen het podium, waaronder Sibolt Mulder. Hij gaf ons inzichten in de psychologie van de consument. Natascha Kooiman, van de start-up Smaackmakers, ging in op de foodrevolutie en de mogelijke versnelling van verduurzaming van ons voedselsysteem en -patroon. Jeroen Willemsen, oprichter van Het Planeet, de brancheorganisatie voor vleesvervangers, presenteerde kansen en barrières voor producenten. En Anne-Corine Vlaardingerbroek, MVO manager van Jumbo Supermarkten, vertelde over de ontwikkelingen binnen Jumbo Supermarkten rond vleesvervangers.
Het was een succesvolle bijeenkomst, waar vele interessante mensen aanwezig waren en kennis deelden. Houd ons in de gaten voor de volgende Duurzaamheids Dialoog!
Lees hier het verslag en bekijk de presentaties van de avond.
Het was een succesvolle bijeenkomst, waar vele interessante mensen aanwezig waren en kennis deelden. Houd ons in de gaten voor de volgende Duurzaamheids Dialoog!
Lees hier het verslag en bekijk de presentaties van de avond.
Duurzaamheids Dialoog 30 september 2014
‘Wrap it up! Duurzame verpakkingen’
Tijdens de Dialoog lieten we zien dat duurzaamheid meer is dan uiterlijk vertoon: we namen de wereld van verpakkingen onder de loep. Geen onbelangrijk onderwerp als het om verduurzaming gaat. Want wist je dat er per jaar in Nederland zo’n 2.750 kiloton aan verpakkingen op de markt wordt gebracht? Dat is 165 kilo per Nederlander per jaar… Tijdens deze creatieve avond spraken drie experts op dit terrein en keken we naar kansen en belemmeringen voor duurzamer verpakken.
Het was een bijeenkomst met een uitdaging waar we nog lang niet over uitgepraat zijn, waar veel discussie was en een energieke vibe. Houd ons in de gaten voor de volgende Duurzaamheids Dialoog!
Lees hier het verslag en bekijk de presentaties van de avond.
Het was een bijeenkomst met een uitdaging waar we nog lang niet over uitgepraat zijn, waar veel discussie was en een energieke vibe. Houd ons in de gaten voor de volgende Duurzaamheids Dialoog!
Lees hier het verslag en bekijk de presentaties van de avond.
Duurzaamheids Dialoog 22 mei 2014
'Van niche naar mainstream: Fair Fashion'
Tijdens de Dialoog buigen we ons over hoe we duurzame mode mainstream kunnen maken, hoe de grote van de kleintjes kunnen leren en andersom. Sprekers van de avond geven ons inzichten vanuit verschillende perspectieven. Ingrid Zeegers, Hoofd Sustainable Business Development bij C&A Europe, laat zien welke barrières spelen en al doorbroken zijn in de weg naar een duurzaam aanbod. Voorvechter van duurzame mode en oprichter van Little Green Dress, Maartje Maas, laat zien waar de schoen wringt om mainstream werkelijkheid te maken en inspireert met de positieve ontwikkelingen die zij ziet. Daarnaast zullen de voorvechters van duurzame mode, zoals GeitenWollenShirts, Mud Jeans en BrandMission bewijzen met hun pitch dat het anders kan.
Een hoge komst, inspirerende sprekers, interessante dilemma's, kortom een topavond!
Lees hier het verslag en bekijk de presentaties van de avond.
Duurzaamheids Dialoog 5 maart 2014
'Van intentie naar uitvoering'
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft eind 2013 een belangrijk rapport gepubliceerd voor het Nederlandse bedrijfsleven. Tijdens deze Duurzaamheids Dialoog ontmoeten de wetenschappers van het PBL en bedrijven, succesvol en innovatief of juist in een beginfase, elkaar. Een presentatie van het rapport en twee cases, Heineken en FrieslandCampina, leiden het gesprek in dat we met alle aanwezigen zullen voeren over de mogelijkheden om duurzaamheid succesvol te implementeren.
De bijeenkomst was een groot succes, vol nieuwe en innovatieve ideeën.
Lees hier het verslag en bekijk de presentaties van de avond.
'Van intentie naar uitvoering'
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft eind 2013 een belangrijk rapport gepubliceerd voor het Nederlandse bedrijfsleven. Tijdens deze Duurzaamheids Dialoog ontmoeten de wetenschappers van het PBL en bedrijven, succesvol en innovatief of juist in een beginfase, elkaar. Een presentatie van het rapport en twee cases, Heineken en FrieslandCampina, leiden het gesprek in dat we met alle aanwezigen zullen voeren over de mogelijkheden om duurzaamheid succesvol te implementeren.
De bijeenkomst was een groot succes, vol nieuwe en innovatieve ideeën.
Lees hier het verslag en bekijk de presentaties van de avond.
Duurzaamheids Dialoog 10 december 2013
‘Marketing van Duurzaamheid’
Met MVO in de lift, buigen steeds meer organisaties zich over de vraag hoe duurzaamheid kan bijdragen aan positionering, klantenbinding of verkoop. Tijdens de Duurzaamheids Dialoog op 10 december hebben we gekeken naar de laatste inzichten en veranderingen in consumentengedrag. We doken de wereld van marketing en communicatie in, met de rol van duurzaamheid als centraal onderwerp. Sibolt Mulder (TNS NIPO) informeerde ons over de laatste onderzoeks-inzichten vanuit de consumenten, hoe zij tegenover duurzaamheid staan bij organisaties. Kirsten Barnhoorn (Heineken) deelde met ons de dilemma’s en kansen van het vermarkten van duurzame inspanningen.
Lees het verslag en bekijk de presentaties van deze avond.
Lees het verslag en bekijk de presentaties van deze avond.
Duurzaamheids Dialoog 18 september 2013
‘Duurzame innovatie bij het MKB: van enkeling naar mainstream?’
'Blijven vernieuwen' is essentieel voor een vitale organisatie. En dan wel op een manier die van meerwaarde is voor de organisatie én de maatschappij. Duurzame innovatie heet dat ook wel. Koplopers in het bedrijfsleven kennen het belang en investeren in duurzame innovatie. Daar tegenover staan de achterblijvers. Zij zijn zich vaak niet bewust van het belang of vinden het de investering niet waard. In het MKB zijn de verschillen tussen deze groepen extra groot. Hoe kunnen we duurzame innovatie in het MKB opschalen en mainstream maken? Die vraag stond centraal tijdens de afgelopen Duurzaamheids Dialoog.
Lees meer > |
Duurzaamheids Dialoog 26 juni 2013
‘De nieuwe beschaving van Klaas van Egmond’
Een inspirerend verhaal, een enorme lading aan geweldige one-liners en een oplossing voor de toekomst van onze beschaving. dat was de Duurzaamheid van 26 juni in een notendop! Klaas van Egmond, bijzonder hoogleraar Milieukunde aan de Universiteit Utrecht, presenteerde zijn visie op duurzaamheid als een vorm van beschaving en ging in discussie met de deelnemers. Op deze website is het verslag te downloaden en zijn de presentaties van Klaas van Egmond en van Sibolt Mulder te bekijken.
Download hier de presentaties of een samenvatting van het boek van Klaas van Egmond
Download hier de presentaties of een samenvatting van het boek van Klaas van Egmond
De volgende Dialoog vindt plaats in september. Onderwerp, sprekers en datum maken we binnenkort bekend. Op de hoogte blijven? Meldt u hierboven aan om de uitnodigingen te ontvangen en wordt lid van onze LinkedIn groep waar we meer duurzame nieuwtjes delen.
Duurzaamheids Dialoog 23 april 2013
|
Duurzaamheids Dialoog februari 2013
'Delen = vermenigvuldigen'
De organisatie van de Duurzaamheids Dialoog wenst u een inspirerend 2013 toe! Wij hebben ook dit jaar weer een aantal mooie bijeenkomsten op de planning staan. Alles vanuit de kerngedachte 'delen is vermenigvuldigen'. We hopen dat die gedachte niet alleen de boventoon voert bij de deelnemers en geinteresseerden, maar dat deze ook doorklinkt in hun organisaties en initiatieven waar zij voor of aan werken. Binnekort maken we bekend wanneer de komende bijeenkomst zal plaatsvinden. Wij kijken er naar uit met u te delen en tot nieuwe, andere, innovatieve en vooruitstrevende ideeen en inzichten te komen!
Duurzaamheids Dialoog 11 september 2012
PET-flessen leveren we bijna zonder uitzondering in. Glas gooien we massaal in de glasbak. En ook papier scheiden is bij velen routinegedrag. Maar wat doen mensen met hun 'overbodige' lakens en tafelkleden. En waar gaan al die kleren naartoe die men niet goed of leuk genoeg meer vindt om te dragen? Het onderwerp van de laatste Duurzaamheids Dialoog was textiel. Hoe komen we tot opschaling van recycling in de textielbranche? De partijen die zich met textielrecycling bezig houden zijn er veel. De belangen zijn groot. Maar de neuzen wijzen niet dezelfde richting op.
Lees hier het verslag van deze bijeenkomst.
De presentaties van deze Duurzaamheids Dialoog zijn hier te downloaden.
2 juli verkenden we de weg van niche naar mainstreamDe afgelopen 'speciale' sessie van de Dialoog vond plaats op maandag 2 juli. Deze editie was een samenwerking tussen de Duurzaamheids Dialoog en het nieuwe initiatief NL Duurzamer.
Een écht duurzamer Nederland wordt alleen bereikt als bedrijfsleven en NGO's, kleine initiatieven, gemeenten en overheid samenwerken. Met de val van het kabinet is er ruimte voor nieuw beleid. De inzichten waar Duurzaamheids Dialoog en NL Duurzaam met haar deelnemers toe komt, moeten leiden tot een manifest wat aangeboden wordt aan de beleidsmakers. Een manifest wat tot stand komt door alle partijen te betrekken en een duurzaam Nederland vanuit alle perspectieven belicht. Lees het verslag van deze bijeenkomst. De presentaties van deze Duurzaamheids Dialoog zijn hier te downloaden. Boeiende Duurzaamheids Dialoog vol voeding op 14 mei
Duurzame keteninitiatieven voor Nederlandse voedselmarkt Onze voedselconsumptie kan niet op dezelfde voet doorgaan. In Nederland zijn tal van kleinschalige initiatieven, maar ook grote partijen binnen de voedselmarkt aan het verkennen hoe we naar een duurzamere voedselvoorziening gaan. Impact en volume in ketensamenwerking rond duurzaamheid, tussen verschillende marktpartijen, zijn een must. Maar hoe komen we hiertoe? Corine Holtmaat stelde de vraag hoe intern draagvalk gekregen kan worden voor duurzaamheid bij kleine en grote slagers en boeren en hoe dit door te voeren in het positioneringstraject “Keurklasse”. David Klingen presenteerde het recent gestarte project Too Good To Waste, dat gericht is op het sluiten van een (deel)keten binnen de voedselindustrie. Het was een interessante avond met boeiende discussies en mooie uitkomsten. Het verslag is binnenkort hier te lezen. De presentaties van deze Duurzaamheids Dialoog zijn hier te downloaden. Succesvolle Duurzaamheids Dialoog op 29 maart 2012Philips en Van Gansewinkel vertellen over de barrières én de kansen in de keten Donderdag 29 maart vond weer een Duurzaamheids Dialoog plaats. De Dialoog stond in het teken van innovatie in productieprocessen en de keten om recycling mogelijkheden te optimaliseren. Expert op dit gebied, Otto Friebel (Manager Sustainable Business Engineering, Van Gansewinkel), maakte het publiek bekend met de vele facetten van afvalverwerking. Want "afval is sexy" en met innovatief denken blijkt het een enorme range van mogelijkheden te bieden. Eelco Smit (senior manager sustainability Philips Consumer Lifestyle) vertelt o.m. over de revolutionaire SENSEO Viva Café Eco die van 50% gerecycled plastic is gemaakt. People in de Duurzaamheids Dialoog op 19 januari 2012
De people kant van Triple P: de grootste uitdaging voor bedrijven en overheid
Afgelopen donderdag 19 januari vond de eerste Duurzaamheids Dialoog van 2012 plaats. Het thema van deze Dialoog was gewijd aan de 'people-kant' van duurzaamheid. Speciale gast waren: Hans Dussel (DPA Group) en Ron Steenkuyl die de best practise case Asito presenteerde. De presentaties van deze Duurzaamheids Dialoog zijn hier te downloaden. |