- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
Duurzaamheids Dialoog 10 december 2013
Marketing en duurzaamheid
Met MVO in de lift, buigen steeds meer organisaties zich over de vraag hoe duurzaamheid kan bijdragen aan positionering, klantenbinding of verkoop. Tijdens de Duurzaamheids Dialoog op 10 december hebben we gekeken naar de laatste inzichten en veranderingen in consumentengedrag. We doken de wereld van marketing en communicatie in, met de rol van duurzaamheid als centraal onderwerp. Sibolt Mulder (TNS NIPO) informeerde ons over de laatste onderzoeks-inzichten vanuit de consumenten, hoe zij tegenover duurzaamheid staan bij organisaties. Kirsten Barnhoorn (Heineken) deelde met ons de dilemma’s en kansen van het vermarkten van duurzame inspanningen.
Lees het verslag en bekijk de presentaties van deze avond.
Volg ons op twitter @Duurzaamheidsdi en wordt lid van onze LinkedIn groep voor de laatste updates!
Ontvangt u de uitnodigingen nog niet automatisch? Meldt u hier aan en u ontvangt ze automatisch.
Ontvangt u de uitnodigingen nog niet automatisch? Meldt u hier aan en u ontvangt ze automatisch.
Heeft u ideeën voor sprekers of onderwerpen? Mail ons: duurzaamheidsdialoog@doorvriendschapsterker.nl
Bijeenkomst 18 september 2013 ‘Duurzame innovatie bij het MKB: van enkeling naar
mainstream?'
Blijven vernieuwen' is essentieel voor een vitale organisatie. En dan wel op een manier die van meerwaarde is voor de organisatie én de maatschappij.
Duurzame innovatie heet dat ook wel. Koplopers in het bedrijfsleven kennen het belang en investeren in duurzame innovatie. Daar tegenover staan de
achterblijvers. Zij zijn zich vaak niet bewust van het belang of vinden het de investering niet waard. In het MKB zijn de verschillen tussen deze groepen extra
groot. Hoe kunnen we duurzame innovatie in het MKB opschalen en mainstream maken? Die vraag stond centraal tijdens de afgelopen Duurzaamheids Dialoog.
Sprekers waren Sibolt Mulder (TNS NIPO) over de psychologie van achterblijvers & koplopers in het MKB en hoogleraar en schrijver van velen boeken over MVO Bart Bossink (VU Amsterdam) over het slagen en falen van MVO in het MKB).
Bijeenkomst 26 juni 2013 'Klaas van Egmond over een vorm van beschaving'
Duurzaamheid is een vorm van beschaving… Hoe deze eruit kan zien, beschrijft Klaas van Egmond, bijzonder hoogleraar Milieukunde aan de Universiteit Utrecht, in zijn nieuwe boek “Een vorm van beschaving”. Tijdens de wel heel bijzondere Duurzaamheids Dialoog van woensdag 26 juni., deelde Klaas van Egmond zijn inzichten met de deelnemers. De maatschappelijke en culturele achtergronden van het duurzaamheidvraagstuk stonden centraal. Hier kunt u het verslag van de avond lezen.
Bijeenkomst 23 april 2013 'Elektrisch vervoer in de stad'
Laadpalen, e-taxi’s, elektrische auto’s in soorten en maten… Zet deze trend door? Heeft elektrisch vervoer de toekomst? En zo ja, in welke vorm? Zullen de straten zich vullen met laadpalen of moeten we eerder denken aan een draadloos oplaadwegdek? Rijden we straks als particulier met gemak naar Parijs in onze e-car? Of blijkt het elektrisch vervoer alleen binnen-de-stad betrouwbaar genoeg? Deze en andere vragen kwamen aan de orde tijdens de Duurzaamheids Dialoog op dinsdagavond 23 april.
De avond telde drie interessante presentaties: Sibolt Mulder (TNS NIPO) over hoe elektrisch wij eigenlijk reizen en willen reizen ; Auke Hoekstra (Alliander) over het slagen en mislukken van ondernemerschap in deze beweeglijke sector; Richard Smokers (TNO) over de toekomst van elektrisch vervoer.
Lees het hele verslag hier.
De avond telde drie interessante presentaties: Sibolt Mulder (TNS NIPO) over hoe elektrisch wij eigenlijk reizen en willen reizen ; Auke Hoekstra (Alliander) over het slagen en mislukken van ondernemerschap in deze beweeglijke sector; Richard Smokers (TNO) over de toekomst van elektrisch vervoer.
Lees het hele verslag hier.
Dit was zekere een speciale editie van de Duurzaamheids Dialoog. Voor deze sessie deden we namelijk een pre-research rond verschillende stellingen rond elektrisch vervoer. Deze online discussie was een waardevolle aanvulling op de discussie tijdens de Duurzaamheids dialoog. We konden dit doen dankzij de betrokkenheid van Synmind en Joaquim de Witte (www.synmind.com) .
|
Bijeenkomst 14 maart 2013
'(on)mogelijkheden van financiering van duurzame initiatieven'
De eerste Duurzaamheids Dialoog in het nieuwe jaar vond plaats op donderdag 14 maart 2013.
Tijdens deze dialoog gingen we in op de (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initiatieven. Duurzaamheid loont. Maar het vergt vaak extra inspanning om een duurzaam initiatief, zeker in een eerste fase, te financieren. Wat gaat er om in het hoofd van de potentiële financierders? Wat zijn de musts en de de no go’s? En welke financieringsvorm past het best bij welke initiatieven?
Sibolt Mulder (TNS NIPO) gaf een achtergrondschets over de visie van bank versus investeerders. Maarten De Jong liet ons kennis maken met het nieuwe crowdfundingplatform, One planet crowd, wat zich speciaal op duurzame initiatieven richt. En hoe staan banken met duurzame doelstellingen tegenover financiering van duurzame initiatieven? Richard Kooloos (director Sustainable Development ABN AMRO) deelde zijn inzichten hierover. Hier kunt u het verslag van de avond
lezen.
Tijdens deze dialoog gingen we in op de (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initiatieven. Duurzaamheid loont. Maar het vergt vaak extra inspanning om een duurzaam initiatief, zeker in een eerste fase, te financieren. Wat gaat er om in het hoofd van de potentiële financierders? Wat zijn de musts en de de no go’s? En welke financieringsvorm past het best bij welke initiatieven?
Sibolt Mulder (TNS NIPO) gaf een achtergrondschets over de visie van bank versus investeerders. Maarten De Jong liet ons kennis maken met het nieuwe crowdfundingplatform, One planet crowd, wat zich speciaal op duurzame initiatieven richt. En hoe staan banken met duurzame doelstellingen tegenover financiering van duurzame initiatieven? Richard Kooloos (director Sustainable Development ABN AMRO) deelde zijn inzichten hierover. Hier kunt u het verslag van de avond
lezen.
Bijeenkomst 11 september 2012
'Opschaling van de textielrecycling'
PET-flessen leveren we bijna zonder uitzondering in. Glas gooien we massaal in de glasbak. En ook papier scheiden is bij velen routinegedrag. Maar wat doen mensen met hun 'overbodige' lakens en tafelkleden. En waar gaan al die kleren naartoe die men niet goed of leuk genoeg meer vindt om te dragen? Onderwerp van de laatste Duurzaamheids Dialoog was textiel. Hoe komen we tot opschaling van recycling in de textielbranche? De partijen die zich met textielrecycling bezig houden zijn er veel.
De belangen zijn groot. Maar de neuzen wijzen niet dezelfde richting op.
Sprekers waren: Marc Vooges (Humana) die sprak vanuit de visie van de non-profit inzameling, Hielke van den Brink (Vereniging Herwinning Textiel en Fashion2) die schetste hoe de keten samenwerkt om gezamenlijke uitdagingen aan te gaan en van Sibolt Mulder (TNS NIPO) die een inleiding verzorgde met onderzoek naar ons inzamelingsgedrag in de textielsector.
Bijeenkomst 2 juli 2012
‘Van niche naar mainstream’
In hoog tempo ontwikkelt zich de laatste jaren een zelfbewuste sector die Nederland duurzamer wil maken: denk aan groene bedrijven, lokale energie initiatieven, duurzame gemeenten. De koplopers trekken er hard aan. Maar ze ontmoetten barrières. Tegelijkertijd is de vraag: hoe krijgen ze de grote groep mee? Wat is er nodig om te komen tot een grote groene doorbraak?
Veronique Swinkels, Jan Paul van Soest en Wijnand Duyvendak zijn een project gestart: NL Duurzamer. Zij presenteerden op de Duurzaamheids Dialoog hun inventarisatie van de 10 grootste barrières, die duurzame initiatieven ontmoeten.
Sibolt Mulder van TNS NIPO liet aan de hand van onderzoek zien hoe, vanuit vier onderscheiden wereldbeelden, argumentaties gevonden kunnen worden om weerstanden te overwinnen.
Jan Paul van Soest (o.a. voorzitter Raad van Advies van de Groene Zaak) zette uiteen wat het bedrijfsleven nodig heeft voor een grote groene doorbraak.
Speciale aandacht was er voor de rol van de politiek, nu de verkiezingen aanstaande zijn.
Veronique Swinkels, Jan Paul van Soest en Wijnand Duyvendak zijn een project gestart: NL Duurzamer. Zij presenteerden op de Duurzaamheids Dialoog hun inventarisatie van de 10 grootste barrières, die duurzame initiatieven ontmoeten.
Sibolt Mulder van TNS NIPO liet aan de hand van onderzoek zien hoe, vanuit vier onderscheiden wereldbeelden, argumentaties gevonden kunnen worden om weerstanden te overwinnen.
Jan Paul van Soest (o.a. voorzitter Raad van Advies van de Groene Zaak) zette uiteen wat het bedrijfsleven nodig heeft voor een grote groene doorbraak.
Speciale aandacht was er voor de rol van de politiek, nu de verkiezingen aanstaande zijn.
Bijeenkomst 14 mei 2012
Duurzame keteninitiatieven voor de Nerlandse Voedslemarkt
Onze voedselconsumptie kan niet op dezelfde voet doorgaan. In Nederland zijn tal van kleinschalige initiatieven, maar ook grote partijen binnen de voedselmarkt aan het verkennen hoe we naar een duurzamere voedselvoorziening gaan. Impact en volume in ketensamenwerking rond duurzaamheid, tussen verschillende marktpartijen, zijn een must. Maar hoe komen we hiertoe? Corine Holtmaat stelde de vraag hoe intern draagvlak gekregen kan worden voor duurzaamheid bij kleine en grote slagers en boeren en hoe dit door te voeren in het positioneringstraject “Keurklasse”. David Klingen presenteerde het recent gestarte project Too Good To Waste, dat gericht is op het sluiten van een (deel)keten binnen de voedselindustrie. Het was een interessante avond met boeiende discussies en mooie uitkomsten. Het verslag wordt binnenkort online gezet..
Bijeenkomst 29 maart 2012
Innovatie in productieprocessen voor optimalisatie in recycling
De tweede Dialoog in dit nieuwe jaar vond 29 maart plaats bij TNS NIPO in Amsterdam. Onderwerp van deze Dialoog was efficiëntie in productontwikkeling ten behoeve van recycling. Een absolute expert in recycling is Van Gansewinkel Groep. Hun motto, 'Afval bestaat niet', zegt alles over de commerciële strategie waarbij ze nauw samenwerken met fabrikanten. Otto Friebel (Manager Sustainable Business Engineering) deelde zijn kennis met de deelnemers over hoe slimmer gebruik van schaarse grondstoffen door efficiëntie in productdesign het recyclen kan vergemakkelijken. Bij Philips ontwerpen ze producten zodanig dat ze doorlopend verbeteringen kunnen doorvoeren. En hiermee het effect op het milieu tijdens de levenscyclus beperken. Dit sluit naadloos aan bij het motto Sense & Simplicity. Eelco Smit (senior manager sustainability Philips Consumer Lifestyle) vertelde o.m. over de revolutionaire SENSEO Viva Café Eco die van 50% gerecycled plastic is gemaakt. Lees hier het hele verslag.
Ontvangt u onze uitnodigingen nog niet automatisch en wilt u de uitnodiging graag ontvangen? Meld u hier aan
Bijeenkomst 19 januari 2012
De People kant van Triple P: de grootste uitdaging voor bedrijven en overheid
Thema van de eerste bijeenkomst in 2012 was de 'people-kant' van duurzaamheid.
Programma
17.30: Ontvangst met een duurzame maaltijd
18.00: Sibolt Mulder (TNS NIPO): Inleiding achtergrond problematiek
18:30: Hans Dussel (DPA Group)
19.15: Ron Steenkuyl (Asito) 19.45: pauze
20.00: Groepsdiscussies (o.l.v. o.a. Rupert Parker Brady en Véronique Swinkels)
21.00: Learnings & plenaire discussie
21.15: Afsluiting & borrel
De presentaties kunt u hier downloaden.
Programma
17.30: Ontvangst met een duurzame maaltijd
18.00: Sibolt Mulder (TNS NIPO): Inleiding achtergrond problematiek
18:30: Hans Dussel (DPA Group)
19.15: Ron Steenkuyl (Asito) 19.45: pauze
20.00: Groepsdiscussies (o.l.v. o.a. Rupert Parker Brady en Véronique Swinkels)
21.00: Learnings & plenaire discussie
21.15: Afsluiting & borrel
De presentaties kunt u hier downloaden.
Bijeenkomst 27 september 2011
Hoe kan wonen duurzamer? Kansen en knelpunten
Energiegebruik is één van de speerpunten in het nationale duurzaamheidsbeleid. Echter, het wordt twijfelachtig of Nederland haar doelen omtrent de reductie van CO2-uitstoot en vermindering van energiegebruik wel gaat halen. De manier waarop wij wonen en leven, speelt daarin een hoofdrol. Kunnen we bestaande woningen aanpassen en toekomstige woningen anders bouwen? Kunnen we het gedrag van bouwers en bewoners veranderen?
De vraag hoe we samenwerking kunnen organiseren binnen de keten van beleidsmakers, opdrachtgevers, bouwers en bewoners, stond centraal. De presentaties kunt u hier downloaden.
Programma
17:30: Ontvangst met een duurzame maaltijd
18:00: Opening
18:15: Sibolt Mulder (TNS NIPO): Inleiding achtergrond problematiek
18.45: Vera Dalm (directeur Milieu Centraal) : In zes handdrukken naar energiebesparing?
19.30: Luuk Schep (ABB Projectontwikkeling B.V.): Het praktisch realiseren van duurzamer bouwen en woongedrag
20.00: pauze
20.15: Groepsdiscussies (o.l.v. o.a. Rupert Parker Brady (mede-initiatiefnemer Duurzaamheids Dialoog) en Veronique Swinkels (BBK/Door Vriendschap Sterker)
21.00: Afsluiting & borrel
Klik hier voor het verslag
De vraag hoe we samenwerking kunnen organiseren binnen de keten van beleidsmakers, opdrachtgevers, bouwers en bewoners, stond centraal. De presentaties kunt u hier downloaden.
Programma
17:30: Ontvangst met een duurzame maaltijd
18:00: Opening
18:15: Sibolt Mulder (TNS NIPO): Inleiding achtergrond problematiek
18.45: Vera Dalm (directeur Milieu Centraal) : In zes handdrukken naar energiebesparing?
19.30: Luuk Schep (ABB Projectontwikkeling B.V.): Het praktisch realiseren van duurzamer bouwen en woongedrag
20.00: pauze
20.15: Groepsdiscussies (o.l.v. o.a. Rupert Parker Brady (mede-initiatiefnemer Duurzaamheids Dialoog) en Veronique Swinkels (BBK/Door Vriendschap Sterker)
21.00: Afsluiting & borrel
Klik hier voor het verslag
_Vorige bijeenBBijeenkomst 16 mei 2011
Alles over duurzame consumenteninitiatieven en gedragsmotieven
__Maandag 16 mei vond de 12e editie van de Duurzaamheids Dialoog plaats. De Duurzaamheids Dialoog, georganiseerd door TNS Nipo en BBK/Door Vriendschap Sterker, brengt ondernemers, organisaties en adviseurs bij elkaar om inzichten en trends uit te wisselen op het gebied van duurzaamheid.
Niels Götz (De Bovenkamers) vertelde over drijfveren achter consumentengedrag vanuit zijn kennis en ervaring als consumentenpsycholoog en strategisch communicatie- en marketingadviseur. Het programma vervolgt met Jan van Betten, oprichter van Nudge, het consumentenplatform voor duurzame initiatieven. Hij betrok de deelnemers tijdens de Dialoog bij zijn organisatie en de dilemma’s waar hij tegenaan loopt.
Nudge (het Engelse woord voor zetje) is ontstaan vanuit het idee dat er in de samenleving mooie initiatieven leven die te vaak blijven liggen. Door krachten te bundelen en samen te werken met onderwijs, wetenschap, overheid en het bedrijfsleven wil Nudge de verduurzaming van de samenleving versnellen. Hoe dit werkt, wie hiervoor betaalt, wie eraan verdient? Dat hoorden de deelnemers tijdens de vorige inspirerende Dialoog!
Klik hier voor het verslag
Niels Götz (De Bovenkamers) vertelde over drijfveren achter consumentengedrag vanuit zijn kennis en ervaring als consumentenpsycholoog en strategisch communicatie- en marketingadviseur. Het programma vervolgt met Jan van Betten, oprichter van Nudge, het consumentenplatform voor duurzame initiatieven. Hij betrok de deelnemers tijdens de Dialoog bij zijn organisatie en de dilemma’s waar hij tegenaan loopt.
Nudge (het Engelse woord voor zetje) is ontstaan vanuit het idee dat er in de samenleving mooie initiatieven leven die te vaak blijven liggen. Door krachten te bundelen en samen te werken met onderwijs, wetenschap, overheid en het bedrijfsleven wil Nudge de verduurzaming van de samenleving versnellen. Hoe dit werkt, wie hiervoor betaalt, wie eraan verdient? Dat hoorden de deelnemers tijdens de vorige inspirerende Dialoog!
Klik hier voor het verslag