- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
9: WAAR gaat de wereldwinkel heen? |
Donderdag 11 november, de Dag van de Duurzaamheid, vond de 9e editie van de Duurzaamheidsdialoog plaats; een netwerkbijeenkomst over duurzaam ondernemerschap op initiatief van BBK/Door Vriendschap Sterker en MarketResponse. Gastspreker van deze editie was trouw deelneemster Lieke Vogels met de businesscase van de 375 Wereldwinkels. Het doel van de Wereldwinkels is dat producenten uit ontwikkelingslanden de kans krijgen hun levensomstandigheden blijvend te verbeteren. Lieke Vogels is directeur van de retailorganisatie FaiRSupport. Deze stichting is in 2007 opgericht om meer omzet voor producenten uit ontwikkelingslanden te behalen via de Wereldwinkels en de 7 vestigingen van de cadeauwinkel WAAR (voor bijzondere duurzame producten).
Lieke gaat in op de uitdaging om de Wereldwinkels mee te krijgen in de missie en ambities van FaiRSupport. FaiRSupport werkt aan een verdere de professionalisering van de Wereldwinkels. De Wereldwinkels worden gerund door 12.500 vrijwilligers.
Achtergrond
In haar presentatie gaat Lieke, die zichzelf omschrijft als ‘een echte retailer’, uitgebreid in op de achtergronden en het succes van de Wereldwinkels de afgelopen 41 jaar. De landelijke trend van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam consumeren biedt voldoende draagvlak voor het voortbestaan en groei van de Wereldwinkels. De Wereldwinkel positioneert zichzelf als de fairtrade cadeauwinkel van Nederland, en is drie jaar achtereen door de Nederlandse consument uitgeroepen tot de beste cadeauwinkel.
Wereldwinkels bezit 30% van de omzet van de fairtrade markt (ongeveer 30 miljoen per jaar). En, zoals Lieke aangeeft, gaat het, zoals in iedere retailorganisatie, om winst maken. Maar toch zijn de Wereldwinkels niet te vergelijken met doorsnee retailorganisaties. De 375 Wereldwinkels zijn zelfstandig, hebben ieder een eigen bestuur en zijn ondergebracht onder een eigen vereniging of stichting. De werknemers in de winkels zien niet winst, maar het goeddoen als voornaamste doel. Ze hebben veelal geen commerciële instelling en voeren een autonoom beleid. Elke Wereldwinkel koopt zelf in, anders dan bij WAAR, waar FaiRSupport de inkoop volledig voor haar rekening neemt. Een nieuw partnermodel heeft gezorgd dat zo’n 15% van de Wereldwinkels zich nu wel laten begeleiden in de inkoop door FaiRSupport. Het succes van deze winkels is beduidend groter , dan van de geheel zelfstandig opererende Wereldwinkels.
Gewenste richting van FaiRSupport
FaiRSupport wil die aansturing uitbreiden en de professionalisering van de Wereldwinkels voortzetten. Belangrijk hierbij is de stijlgids, met trends op het gebied van kleuren, vormen en materialen die is ontwikkeld en die door FaiRSupport wordt gebruikt bij de inkoop van producten. Als Wereldwinkels deze stijlgids volgen ontwikkelt de uitstraling zich op een goede manier. Alle producten van Wereldwinkels hebben een verhaal, in feite is dat de USP van het concept.
De WAAR-winkels bewegen zich in een ander segment en zijn in de grote steden te vinden. Het is een winkel met mooie en bijzondere spullen, met ook nog eens een verhaal erachter en een duurzame achtergrond. Deze WAAR-winkels zijn echt ‘hip’ en brengen het nog steeds ietwat stoffige concept fairtrade naar eigentijds, duurzaam op A-locaties. WAAR is duidelijk onderscheidend in producten en uitstraling van Wereldwinkels. De consumenten (van WAAR) zijn op zoek naar bijzondere mooie spullen en het product wordt nog mooier als er een verhaal achter zit en men ontdekt dat het bijdraagt aan ‘een betere wereld’.
De consument van de Wereldwinkels ontwikkelen zich door de veranderende uitstraling van de Wereldwinkels naar een ander type consument. Het is belangrijk dat de verkopers van de Wereldwinkels deze verandering volgen. De medewerkers van de Wereldwinkels verkopen de spullen vooral omdat die eerlijk zijn. Consumenten willen een aantrekkelijke winkel met leuke producten. FaiRSupport doet de marketing en communicatie voor alle 375 winkels en wil graag dat meer Wereldwinkels de voorgestelde richting doorvoeren in de uitstraling en het assortiment van de winkels.
Vraagstukken en advies
Met dit verhaal in het achterhoofd, legt FaiRSupport de deelnemers van de Duurzaamheidsdialoog twee dilemma’s voor. De deelnemers hebben hun kennis samengebracht in twee groepen om tot oplossingen voor deze dilemma’s te komen.
1.Hoe verklein je de kloof tussen Wereldwinkel-verkoper/vrijwilliger (de postmaterialist) en de potentiële klant (kosmopoliet).
2. Hoe kan de naamsbekendheid van Wereldwinkels de naamsbekendheid van WAAR versterken en vice versa.
De discussie is in alle openheid gevoerd en had een vertrouwelijk karakter.
Afsluiting
Lieke Vogels trad in gesprek met de leden van de Duurzaamheidsdialoog over de verschillende adviezen en voorstellen. In haar afsluiting bedankte ze iedereen voor de waardevolle input en kwam zij met een toegift: met trots toonde ze in een presentatie de nieuwe lijn producten van de mooie WAAR-winkels. De Duurzaamheidsdialoog houdt contact met de enthousiaste directeur van FaiRSupport en houdt eventuele veranderingen in de wereld van de Wereldwinkels in de gaten om dit terug te kunnen koppelen naar de deelnemers.
Voor meer informatie: 020 – 305 94 44 of info@doorvriendschapsterker.nl
De datum van de 10e editie van de Duurzaamheidsdialoog wordt binnenkort bekend gemaakt. Locatie De Posthoornkerk.
Meer informatie daarover verschijnt binnenkort op de website, via de nieuwsbrief en de Linkedin groep Duurzaamheids Dialoog.
Lieke gaat in op de uitdaging om de Wereldwinkels mee te krijgen in de missie en ambities van FaiRSupport. FaiRSupport werkt aan een verdere de professionalisering van de Wereldwinkels. De Wereldwinkels worden gerund door 12.500 vrijwilligers.
Achtergrond
In haar presentatie gaat Lieke, die zichzelf omschrijft als ‘een echte retailer’, uitgebreid in op de achtergronden en het succes van de Wereldwinkels de afgelopen 41 jaar. De landelijke trend van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam consumeren biedt voldoende draagvlak voor het voortbestaan en groei van de Wereldwinkels. De Wereldwinkel positioneert zichzelf als de fairtrade cadeauwinkel van Nederland, en is drie jaar achtereen door de Nederlandse consument uitgeroepen tot de beste cadeauwinkel.
Wereldwinkels bezit 30% van de omzet van de fairtrade markt (ongeveer 30 miljoen per jaar). En, zoals Lieke aangeeft, gaat het, zoals in iedere retailorganisatie, om winst maken. Maar toch zijn de Wereldwinkels niet te vergelijken met doorsnee retailorganisaties. De 375 Wereldwinkels zijn zelfstandig, hebben ieder een eigen bestuur en zijn ondergebracht onder een eigen vereniging of stichting. De werknemers in de winkels zien niet winst, maar het goeddoen als voornaamste doel. Ze hebben veelal geen commerciële instelling en voeren een autonoom beleid. Elke Wereldwinkel koopt zelf in, anders dan bij WAAR, waar FaiRSupport de inkoop volledig voor haar rekening neemt. Een nieuw partnermodel heeft gezorgd dat zo’n 15% van de Wereldwinkels zich nu wel laten begeleiden in de inkoop door FaiRSupport. Het succes van deze winkels is beduidend groter , dan van de geheel zelfstandig opererende Wereldwinkels.
Gewenste richting van FaiRSupport
FaiRSupport wil die aansturing uitbreiden en de professionalisering van de Wereldwinkels voortzetten. Belangrijk hierbij is de stijlgids, met trends op het gebied van kleuren, vormen en materialen die is ontwikkeld en die door FaiRSupport wordt gebruikt bij de inkoop van producten. Als Wereldwinkels deze stijlgids volgen ontwikkelt de uitstraling zich op een goede manier. Alle producten van Wereldwinkels hebben een verhaal, in feite is dat de USP van het concept.
De WAAR-winkels bewegen zich in een ander segment en zijn in de grote steden te vinden. Het is een winkel met mooie en bijzondere spullen, met ook nog eens een verhaal erachter en een duurzame achtergrond. Deze WAAR-winkels zijn echt ‘hip’ en brengen het nog steeds ietwat stoffige concept fairtrade naar eigentijds, duurzaam op A-locaties. WAAR is duidelijk onderscheidend in producten en uitstraling van Wereldwinkels. De consumenten (van WAAR) zijn op zoek naar bijzondere mooie spullen en het product wordt nog mooier als er een verhaal achter zit en men ontdekt dat het bijdraagt aan ‘een betere wereld’.
De consument van de Wereldwinkels ontwikkelen zich door de veranderende uitstraling van de Wereldwinkels naar een ander type consument. Het is belangrijk dat de verkopers van de Wereldwinkels deze verandering volgen. De medewerkers van de Wereldwinkels verkopen de spullen vooral omdat die eerlijk zijn. Consumenten willen een aantrekkelijke winkel met leuke producten. FaiRSupport doet de marketing en communicatie voor alle 375 winkels en wil graag dat meer Wereldwinkels de voorgestelde richting doorvoeren in de uitstraling en het assortiment van de winkels.
Vraagstukken en advies
Met dit verhaal in het achterhoofd, legt FaiRSupport de deelnemers van de Duurzaamheidsdialoog twee dilemma’s voor. De deelnemers hebben hun kennis samengebracht in twee groepen om tot oplossingen voor deze dilemma’s te komen.
1.Hoe verklein je de kloof tussen Wereldwinkel-verkoper/vrijwilliger (de postmaterialist) en de potentiële klant (kosmopoliet).
2. Hoe kan de naamsbekendheid van Wereldwinkels de naamsbekendheid van WAAR versterken en vice versa.
De discussie is in alle openheid gevoerd en had een vertrouwelijk karakter.
Afsluiting
Lieke Vogels trad in gesprek met de leden van de Duurzaamheidsdialoog over de verschillende adviezen en voorstellen. In haar afsluiting bedankte ze iedereen voor de waardevolle input en kwam zij met een toegift: met trots toonde ze in een presentatie de nieuwe lijn producten van de mooie WAAR-winkels. De Duurzaamheidsdialoog houdt contact met de enthousiaste directeur van FaiRSupport en houdt eventuele veranderingen in de wereld van de Wereldwinkels in de gaten om dit terug te kunnen koppelen naar de deelnemers.
Voor meer informatie: 020 – 305 94 44 of info@doorvriendschapsterker.nl
De datum van de 10e editie van de Duurzaamheidsdialoog wordt binnenkort bekend gemaakt. Locatie De Posthoornkerk.
Meer informatie daarover verschijnt binnenkort op de website, via de nieuwsbrief en de Linkedin groep Duurzaamheids Dialoog.