- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
8: Alliander en duurzame energievoorziening |
Louis van Swelm de MVO-specialist van Netwerkbedrijf Alliander was op donderdag 9 september spreker bij de achtste Duurzaamheidsdialoog.
Alliander NV (het voormalige Continuon) is verantwoordelijk voor het energienetwerk in een groot aantal regio’s in Nederland. De 2,8 miljoen klanten ontvangen dagelijks veilig en betrouwbaar gas en elektriciteit. Het omvangrijke netwerk behoort tot de beste van de wereld. Dagelijks worden beslissingen genomen die effect hebben op korte en lange termijn, op mens en ecologie, op huidige en toekomstige generaties.
‘Voor een betere samenleving in de regio’s waarmee we verbonden zijn’, zo luidt de missie van Alliander.
Louis van Swelm is MVO-specialist Klant en Markt bij Alliander. Hij vertelt hoe zijn bedrijf op maatschappelijk verantwoorde wijze handelt. Onder andere door inzicht te geven in energieverbruik. Zicht op de cijfers is noodzakelijk als je als gemeente CO2-doelstellingen wilt halen. Op basis van die gegevens kun je actie ondernemen bijvoorbeeld op gebied van isoleren.
Het netwerkbedrijf probeert ook nadrukkelijk met het grote publiek over duurzaamheid te communiceren. Een actueel voorbeeld is de sponsoring door bedrijfsonderdeel Liander van het tv-programma Green Dream District. Een 13-delige serie op National Geographic TV om jongeren enthousiast te maken voor duurzaamheid en energie. Zie ook www.liander.nl/greendream
Marketingdilemma
Binnen Alliander wordt nagedacht over de rol die zij moeten spelen bij de ontwikkeling naar een duurzame energievoorziening en toepassing van innovaties als slimme energienetwerken en elektrische auto’s in de komende jaren.
Vraag die Louis van Swelm stelt aan de deelnemers van de duurzaamheidsdialoog luidt als volgt:
Welke rol zou Alliander moeten spelen? Wat is de taak van een netwerkbedrijf als Alliander? Hoe behouden of juist vooruitstrevend moet Alliander zijn?
Opdracht:
Er worden 3 groepen gevormd en iedere groep bedenkt een rol die Alliander zou kunnen spelen. Na discussie komen de 3 groepen bij elkaar en vertellen welke rol ze hebben gekozen en waarom dat de weg zou moeten zijn die Alliander in moet slaan.
1. Groep 1 kiest voor een commercieel scenario: vanuit de positie van monopolist kunnen ze goed commercieel zijn. Duurzaamheid en commercie gaan goed samen. Commerciële doelstellingen zijn nodig om duurzaam te zijn. Geld verdienen met adviesdiensten. Het gaat niet zozeer om het geld, maar om kwaliteit en kennis. Veel R&D.
2. Groep 2 kiest voor Alliander als duurzaamheidsfacilitator. Alliander heeft de rol om duurzaam te zijn. Alliander is het verplicht aan de maatschappij om dit te doen. Dit is de enige weg. Je moet de stakeholders opvoeden. Je moet de aandeelhouders tevreden houden. Je moet je doelen in dienst stellen van de aandeelhouders. Wel zo efficiënt mogelijk.. Er is geen eigen belang. Op zoek naar nieuwe vormen van dienstverlening. Innovatie en toekomstbestendig. Iedereen wordt gemotiveerd, everybody wins. Beter voor de samenleving. Slimme meters, elektrische oplaad stations. Visie op duurzame energie. Iedereen krijgt zonnepanelen.
3. Focus op corebusiness. Alliander is betrokken bij de maatschappij, betrokken bij stakeholders. Geld moet zo goed mogelijk besteed worden. Efficiency bij Alliander en bij klanten. Behaalde winsten terug aan aandeelhouders. Geld voor netwerkonderhoud. Belangen aandeelhouder voorop. Consument is geen klant. Schaalvergroting, andere partijen opkopen. Laat innovatie over aan marktpartijen. Maar wel efficiency innovatie; slimme meters. Kennis delen alleen in kader van efficiency. 1 groot netwerkbedrijf van Nederland
Alliander NV (het voormalige Continuon) is verantwoordelijk voor het energienetwerk in een groot aantal regio’s in Nederland. De 2,8 miljoen klanten ontvangen dagelijks veilig en betrouwbaar gas en elektriciteit. Het omvangrijke netwerk behoort tot de beste van de wereld. Dagelijks worden beslissingen genomen die effect hebben op korte en lange termijn, op mens en ecologie, op huidige en toekomstige generaties.
‘Voor een betere samenleving in de regio’s waarmee we verbonden zijn’, zo luidt de missie van Alliander.
Louis van Swelm is MVO-specialist Klant en Markt bij Alliander. Hij vertelt hoe zijn bedrijf op maatschappelijk verantwoorde wijze handelt. Onder andere door inzicht te geven in energieverbruik. Zicht op de cijfers is noodzakelijk als je als gemeente CO2-doelstellingen wilt halen. Op basis van die gegevens kun je actie ondernemen bijvoorbeeld op gebied van isoleren.
Het netwerkbedrijf probeert ook nadrukkelijk met het grote publiek over duurzaamheid te communiceren. Een actueel voorbeeld is de sponsoring door bedrijfsonderdeel Liander van het tv-programma Green Dream District. Een 13-delige serie op National Geographic TV om jongeren enthousiast te maken voor duurzaamheid en energie. Zie ook www.liander.nl/greendream
Marketingdilemma
Binnen Alliander wordt nagedacht over de rol die zij moeten spelen bij de ontwikkeling naar een duurzame energievoorziening en toepassing van innovaties als slimme energienetwerken en elektrische auto’s in de komende jaren.
Vraag die Louis van Swelm stelt aan de deelnemers van de duurzaamheidsdialoog luidt als volgt:
Welke rol zou Alliander moeten spelen? Wat is de taak van een netwerkbedrijf als Alliander? Hoe behouden of juist vooruitstrevend moet Alliander zijn?
Opdracht:
Er worden 3 groepen gevormd en iedere groep bedenkt een rol die Alliander zou kunnen spelen. Na discussie komen de 3 groepen bij elkaar en vertellen welke rol ze hebben gekozen en waarom dat de weg zou moeten zijn die Alliander in moet slaan.
1. Groep 1 kiest voor een commercieel scenario: vanuit de positie van monopolist kunnen ze goed commercieel zijn. Duurzaamheid en commercie gaan goed samen. Commerciële doelstellingen zijn nodig om duurzaam te zijn. Geld verdienen met adviesdiensten. Het gaat niet zozeer om het geld, maar om kwaliteit en kennis. Veel R&D.
2. Groep 2 kiest voor Alliander als duurzaamheidsfacilitator. Alliander heeft de rol om duurzaam te zijn. Alliander is het verplicht aan de maatschappij om dit te doen. Dit is de enige weg. Je moet de stakeholders opvoeden. Je moet de aandeelhouders tevreden houden. Je moet je doelen in dienst stellen van de aandeelhouders. Wel zo efficiënt mogelijk.. Er is geen eigen belang. Op zoek naar nieuwe vormen van dienstverlening. Innovatie en toekomstbestendig. Iedereen wordt gemotiveerd, everybody wins. Beter voor de samenleving. Slimme meters, elektrische oplaad stations. Visie op duurzame energie. Iedereen krijgt zonnepanelen.
3. Focus op corebusiness. Alliander is betrokken bij de maatschappij, betrokken bij stakeholders. Geld moet zo goed mogelijk besteed worden. Efficiency bij Alliander en bij klanten. Behaalde winsten terug aan aandeelhouders. Geld voor netwerkonderhoud. Belangen aandeelhouder voorop. Consument is geen klant. Schaalvergroting, andere partijen opkopen. Laat innovatie over aan marktpartijen. Maar wel efficiency innovatie; slimme meters. Kennis delen alleen in kader van efficiency. 1 groot netwerkbedrijf van Nederland