- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
7: An ecobusiness is just like any other business or is it not?
|
Marianne Nouwens is directeur van internetwinkel Ecochic. Ecochic bestaat sinds begin 2009 uit een web shop, met een elegante eco-collectie accessoires en cadeaus, en een online eco-lifestyle magazine. Marianne, geïnspireerd door diverse boeken en schrijvers, is Ecochic gestart vanuit het ideaal om een persoonlijke bijdrage te leveren aan een duurzame wereld en te pleiten voor ‘consuminderen’. Maar na een jaar hard werken is zij tot de conclusie gekomen dat zij zich in een harde competitieve webwinkel sector bevindt en zich meer een koopman op de Albert Cuypmakrt voelt dan een groene activist.
In haar presentatie vertelde Marianne op welke wijze zij haar merknaam heeft opgebouwd, en de marketing van de webshop heeft ingevuld. Op ecochicshop.nl combineert zij de verkoop van producten met het verkondigen van haar boodschap. Hoewel de webshop nog geen grote omzet draait, is zij tevreden met het resultaat: de shop en het merk hebben naamsbekendheid. Echter, Marianne voelt zich niet prettig in de harde verkoopwereld en het ‘schapruimte’ gevecht van de internetshops en zoekt andere manieren om haar boodschap over een duurzame wereld verder te brengen.
Hierover heeft zij 2 stellingen geformuleerd:
Marketingdilemma
• Productdiversificatie of juist specialisatie?
• Marketing en salespartner zoeken?
• Eigen productlijn ontwikkelen?
Organisatie Dilemma
• Platform voor jonge eco ontwerpers?
• Webshop verkopen?
• Nieuw online ‘all sense’ eco magazine?
De deelnemers splitsten zich in twee groepen. Beide groepen hebben de vraag breed opgepakt en onderdelen van zowel de marketing- als de organisatie dilemma’s opgepakt. Dit leidde tot de volgende feeback voor Marianne en de toekomst van Ecochic.
Verkopen?
Ecochic is volgens de deelnemers in potentie een sterk merk. Marianne heeft de juiste toon en uitstraling gevonden om mooie artikelen duurzaam en aantrekkelijk te presenteren. Dat is haar kracht en haar talent. Voor een succesvolle online shop met goede omzet is echter meer nodig: zoals focus op webmarketing, exclusiviteit claimen en/of samenwerking zoeken met een winkel. Met andere woorden, je hebt echt ondernemersgeest nodig om de juiste marketingstrategie te ontwikkelen. De vraag is of Marianne daar zin in heeft. Als zij een andere weg in wil slaan, zou zij de webshop en/of het merk kunnen verkopen. Ook kan zij kiezen voor het aantrekken van een sales- en marketingpartner, die als partner zich kan binden aan de shop.
Minder eco, meer chique?
Een van de ideeën van Marianne is om van Ecochic een platform te maken voor jonge ontwerpers die duurzaam geproduceerde kleding maken. De nadruk komt dan meer te liggen op design en chic dan op ecologisch. Dit kan goed werken omdat de meeste mensen eerst kleding kiezen die ze mooi vinden, en dan pas kijken naar hoe (duurzaam) het is geproduceerd. De deelnemers van de DD vinden dit een ontwikkeling van Ecochic die (deels) goed past bij de stijl en ambities van Marianne.
Consuminderen?
Marianne vindt consuminderen een belangrijk stap naar een meer duurzame wereld. Dit staat wel haaks op een deel van de collectie van haar webshop, zoals de sieraden. Dit zijn producten die vaak (en uit luxe) worden aangeschaft. Deze boodschap kan zij beter via haar blog/magazine uitbouwen. Bijvoorbeeld met de ontwikkeling van een ‘all-sense’ online magazine.
In haar presentatie vertelde Marianne op welke wijze zij haar merknaam heeft opgebouwd, en de marketing van de webshop heeft ingevuld. Op ecochicshop.nl combineert zij de verkoop van producten met het verkondigen van haar boodschap. Hoewel de webshop nog geen grote omzet draait, is zij tevreden met het resultaat: de shop en het merk hebben naamsbekendheid. Echter, Marianne voelt zich niet prettig in de harde verkoopwereld en het ‘schapruimte’ gevecht van de internetshops en zoekt andere manieren om haar boodschap over een duurzame wereld verder te brengen.
Hierover heeft zij 2 stellingen geformuleerd:
Marketingdilemma
• Productdiversificatie of juist specialisatie?
• Marketing en salespartner zoeken?
• Eigen productlijn ontwikkelen?
Organisatie Dilemma
• Platform voor jonge eco ontwerpers?
• Webshop verkopen?
• Nieuw online ‘all sense’ eco magazine?
De deelnemers splitsten zich in twee groepen. Beide groepen hebben de vraag breed opgepakt en onderdelen van zowel de marketing- als de organisatie dilemma’s opgepakt. Dit leidde tot de volgende feeback voor Marianne en de toekomst van Ecochic.
Verkopen?
Ecochic is volgens de deelnemers in potentie een sterk merk. Marianne heeft de juiste toon en uitstraling gevonden om mooie artikelen duurzaam en aantrekkelijk te presenteren. Dat is haar kracht en haar talent. Voor een succesvolle online shop met goede omzet is echter meer nodig: zoals focus op webmarketing, exclusiviteit claimen en/of samenwerking zoeken met een winkel. Met andere woorden, je hebt echt ondernemersgeest nodig om de juiste marketingstrategie te ontwikkelen. De vraag is of Marianne daar zin in heeft. Als zij een andere weg in wil slaan, zou zij de webshop en/of het merk kunnen verkopen. Ook kan zij kiezen voor het aantrekken van een sales- en marketingpartner, die als partner zich kan binden aan de shop.
Minder eco, meer chique?
Een van de ideeën van Marianne is om van Ecochic een platform te maken voor jonge ontwerpers die duurzaam geproduceerde kleding maken. De nadruk komt dan meer te liggen op design en chic dan op ecologisch. Dit kan goed werken omdat de meeste mensen eerst kleding kiezen die ze mooi vinden, en dan pas kijken naar hoe (duurzaam) het is geproduceerd. De deelnemers van de DD vinden dit een ontwikkeling van Ecochic die (deels) goed past bij de stijl en ambities van Marianne.
Consuminderen?
Marianne vindt consuminderen een belangrijk stap naar een meer duurzame wereld. Dit staat wel haaks op een deel van de collectie van haar webshop, zoals de sieraden. Dit zijn producten die vaak (en uit luxe) worden aangeschaft. Deze boodschap kan zij beter via haar blog/magazine uitbouwen. Bijvoorbeeld met de ontwikkeling van een ‘all-sense’ online magazine.