- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
6: Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst |
Dinsdag 24 november vond in de Posthoornkerk de 6e editie van de Duurzaamheidsdialoog plaats, een initiatief van Marketresponse en BBK/Door Vriendschap Sterker. Na een korte introductie, is het woord aan Rob van Bergen, algemeen directeur van Ecars Europe. Hij geeft een presentatie over zijn bedrijf en de verduurzaming van de Europese auto-industrie.
Ecars Europe
Rob van Bergen heeft meer dan 25 jaar gewerkt in de traditionele autobranche, o.a. voor het merk Volvo. Hij heeft Ecars Europe in de markt gezet, dat zichzelf presenteert als leverancier, distributeur en kennispartner van elektrische mobiliteit, een totaal concept. Ecars levert naast producten voor de particuliere markt - fietsen, auto’s en scooters - hoofdzakelijk vervoersmiddelen voor de landbouw, overheden, universiteitscampussen, grote bedrijven en gemeentes (kleine vrachtwagens, stadsmobiel, clean teams, etc.).
Van Bergen heeft als visie dat alleen elektrische vervoersmiddelen kans maken een goed alternatief te bieden voor auto’s die gebruik maken van fossiele brandstoffen. In tegenstelling tot waterstof hoeft voor elektriciteit niet de totale infrastructuur te worden aangepast. Bovendien is de Nederlandse overheid serieus over elektrische mobiliteit. Hij besloot een jaar geleden de overstap te maken naar de duurzame mobiliteit, dat ook hij kenmerkt als een hype.
De industrie voor elektrische voertuigen staat nog in de kinderschoenen en is volop in ontwikkeling. Op dit moment zijn de auto’s die geproduceerd worden door het Franse Mega, het Noorse Th!ink nog duur in aanschaf, weinig comfortabel en is er een wereldwijd tekort aan lithium batterijen. De traditionele auto-industrie, ofwel de Original Equipment Manufacturers, heeft momenteel alleen conceptauto’s die nog doorontwikkeld moeten worden. Het zal zeker nog 7 tot 10 jaar duren voordat er een betaalbare variant op de markt is die vergelijkbaar is met de huidige generatie middenklassers. Ecars roept de overheid en het bedrijfsleven op om te starten met de aanschaf van de kleine auto’s voor korte afstanden. Nu is men nog enthousiast over de elektrische auto. Zolang er geen serieus alternatief is voor de gemiddelde auto, vereist de aanschaf van de consument een aanpassing in levensstijl (kortere afstanden) en de wil daartoe.
De traditionele industrie staat nu voor een groot dilemma. Men moet mee, maar het marktvolume van elektrische auto’s is te laag om voldoende rendement eruit te halen. Andere problemen zijn de aftersales waar zowel producenten, importeurs als dealers in de huidige markt voor een groot deel hun rendement behalen. Dit komt met elektrische voertuigen voor een heel groot deel te vervallen. Daarnaast helpen de financiële situatie, de hoge aanvangsinvesteringen en het gebrek aan massaproductie van de onderdelen (accu’s) ook niet mee.
De beschikbare informatie uit de traditionele sector is niet bruikbaar. De industrie voor elektrische auto’s is een totaal nieuwe tak van sport die van nul moet worden opgebouwd. De kansen liggen nu vooral in stedelijke gebieden en bij de kleine spelers op de markt. Die moeten benut worden om te voorkomen dat elektrische mobiliteit een hype wordt. Een kenmerk van een hype is immers dat de verwachtingen niet worden waargemaakt. Het gevaar dat daarin schuilt is dat alle potentieel geïnteresseerden afhaken en later ( als er wel voldoende auto’s zijn met de gewenste specificaties) niet meer te bewegen zijn er een aan te schaffen. Verwachtingen moeten dan ook niet te hoog worden opgeklopt en van groot belang is dat de kansen die er zijn voor elektrische mobiliteit vooral nu worden benut. Elektrisch vervoer moet een normale en geaccepteerde verschijning worden in het straatbeeld.
Verkoop- en communicatiedilemma’s
De consument is als het om auto’s gaat enorm merktrouw. In het geval van de elektrische vervoermiddelen gaat het niet om het merk, maar om het product. Dat is een andere benadering. Het feit dat de markt met kleine spelers te maken heeft, heeft ook invloed op het marketingbeleid en budget. Gebrek aan geld en mankracht vormen een probleem. In dat licht wordt de aanwezigen twee dilemma’s voorgelegd.
Dilemma 1.
Ecars Europe ontwikkelt fysieke Emobility Centers waar de producten verkrijgbaar zijn en dat ook dient als kenniscentrum. Het moet de regionale duurzame mobiliteitsspecialist worden. Op welke manier kan internet als marketing instrument hier een rol in spelen?
De aanwezigen zijn het in grote lijnen eens: internet is bij uitstek een geschikt medium voor de voorbereidingsfase, presentatie van de mogelijkheden en om de conversatie op gang te brengen. Meer dan een verkoopkanaal is het vooral een belangrijk informatiekanaal. Vooral omdat er nog veel onduidelijkheden zijn over elektrische mobiliteit. Mensen kunnen een persoonlijk mobiliteitsprofiel aanmaken en er antwoord krijgen op de vraag hoe elektrisch rijden hun leven kan beïnvloeden en welke aanpassingen er voor nodig zijn. Wat zijn ervaringen van anderen? De opzet van een community. Daarnaast ziet men een ambassadeursfunctie weggelegd voor een groot bedrijf of een gemeente; laat zien hoe dit ingezet kan worden. Klanten verkopen indirect jouw auto’s. Voor de daadwerkelijke aanschaf blijft de fysieke locatie belangrijk. De aankoopwaarde voor elektrische auto’s en scooters is te hoog om dit uitsluitend via internet als verkoopkanaal te laten verlopen.
Dilemma 2.
Hoe kan Ecars Europe zijn producten in de markt zetten en een naam verwerven zonder de inzet van een grootse landelijke campagne?
Ook hier komen de meningen overeen: het zijn van voorloper is een belangrijk instrument. Bespeel in eerste instantie de gemeenten en bedrijven. Daar zitten op dit moment de grootste kansen. Richt je op mogelijke combinaties met de producten en de verschillende markten. Voor de consumentenmarkt zijn vooral de elektrische scooters interessant. Groen is niet de primaire drijfveer. Zorg dat de productaanschaf vooral cool is. Het is belangrijk om de consument op de financiële voordelen te wijzen, de levensduur van de motor is bijna oneindig. Presenteer daarna elektrisch rijden als vooral een leuke bezigheid: een elektrische motor trekt vele malen sneller op dan een benzine motor!
Ecars Europe
Rob van Bergen heeft meer dan 25 jaar gewerkt in de traditionele autobranche, o.a. voor het merk Volvo. Hij heeft Ecars Europe in de markt gezet, dat zichzelf presenteert als leverancier, distributeur en kennispartner van elektrische mobiliteit, een totaal concept. Ecars levert naast producten voor de particuliere markt - fietsen, auto’s en scooters - hoofdzakelijk vervoersmiddelen voor de landbouw, overheden, universiteitscampussen, grote bedrijven en gemeentes (kleine vrachtwagens, stadsmobiel, clean teams, etc.).
Van Bergen heeft als visie dat alleen elektrische vervoersmiddelen kans maken een goed alternatief te bieden voor auto’s die gebruik maken van fossiele brandstoffen. In tegenstelling tot waterstof hoeft voor elektriciteit niet de totale infrastructuur te worden aangepast. Bovendien is de Nederlandse overheid serieus over elektrische mobiliteit. Hij besloot een jaar geleden de overstap te maken naar de duurzame mobiliteit, dat ook hij kenmerkt als een hype.
De industrie voor elektrische voertuigen staat nog in de kinderschoenen en is volop in ontwikkeling. Op dit moment zijn de auto’s die geproduceerd worden door het Franse Mega, het Noorse Th!ink nog duur in aanschaf, weinig comfortabel en is er een wereldwijd tekort aan lithium batterijen. De traditionele auto-industrie, ofwel de Original Equipment Manufacturers, heeft momenteel alleen conceptauto’s die nog doorontwikkeld moeten worden. Het zal zeker nog 7 tot 10 jaar duren voordat er een betaalbare variant op de markt is die vergelijkbaar is met de huidige generatie middenklassers. Ecars roept de overheid en het bedrijfsleven op om te starten met de aanschaf van de kleine auto’s voor korte afstanden. Nu is men nog enthousiast over de elektrische auto. Zolang er geen serieus alternatief is voor de gemiddelde auto, vereist de aanschaf van de consument een aanpassing in levensstijl (kortere afstanden) en de wil daartoe.
De traditionele industrie staat nu voor een groot dilemma. Men moet mee, maar het marktvolume van elektrische auto’s is te laag om voldoende rendement eruit te halen. Andere problemen zijn de aftersales waar zowel producenten, importeurs als dealers in de huidige markt voor een groot deel hun rendement behalen. Dit komt met elektrische voertuigen voor een heel groot deel te vervallen. Daarnaast helpen de financiële situatie, de hoge aanvangsinvesteringen en het gebrek aan massaproductie van de onderdelen (accu’s) ook niet mee.
De beschikbare informatie uit de traditionele sector is niet bruikbaar. De industrie voor elektrische auto’s is een totaal nieuwe tak van sport die van nul moet worden opgebouwd. De kansen liggen nu vooral in stedelijke gebieden en bij de kleine spelers op de markt. Die moeten benut worden om te voorkomen dat elektrische mobiliteit een hype wordt. Een kenmerk van een hype is immers dat de verwachtingen niet worden waargemaakt. Het gevaar dat daarin schuilt is dat alle potentieel geïnteresseerden afhaken en later ( als er wel voldoende auto’s zijn met de gewenste specificaties) niet meer te bewegen zijn er een aan te schaffen. Verwachtingen moeten dan ook niet te hoog worden opgeklopt en van groot belang is dat de kansen die er zijn voor elektrische mobiliteit vooral nu worden benut. Elektrisch vervoer moet een normale en geaccepteerde verschijning worden in het straatbeeld.
Verkoop- en communicatiedilemma’s
De consument is als het om auto’s gaat enorm merktrouw. In het geval van de elektrische vervoermiddelen gaat het niet om het merk, maar om het product. Dat is een andere benadering. Het feit dat de markt met kleine spelers te maken heeft, heeft ook invloed op het marketingbeleid en budget. Gebrek aan geld en mankracht vormen een probleem. In dat licht wordt de aanwezigen twee dilemma’s voorgelegd.
Dilemma 1.
Ecars Europe ontwikkelt fysieke Emobility Centers waar de producten verkrijgbaar zijn en dat ook dient als kenniscentrum. Het moet de regionale duurzame mobiliteitsspecialist worden. Op welke manier kan internet als marketing instrument hier een rol in spelen?
De aanwezigen zijn het in grote lijnen eens: internet is bij uitstek een geschikt medium voor de voorbereidingsfase, presentatie van de mogelijkheden en om de conversatie op gang te brengen. Meer dan een verkoopkanaal is het vooral een belangrijk informatiekanaal. Vooral omdat er nog veel onduidelijkheden zijn over elektrische mobiliteit. Mensen kunnen een persoonlijk mobiliteitsprofiel aanmaken en er antwoord krijgen op de vraag hoe elektrisch rijden hun leven kan beïnvloeden en welke aanpassingen er voor nodig zijn. Wat zijn ervaringen van anderen? De opzet van een community. Daarnaast ziet men een ambassadeursfunctie weggelegd voor een groot bedrijf of een gemeente; laat zien hoe dit ingezet kan worden. Klanten verkopen indirect jouw auto’s. Voor de daadwerkelijke aanschaf blijft de fysieke locatie belangrijk. De aankoopwaarde voor elektrische auto’s en scooters is te hoog om dit uitsluitend via internet als verkoopkanaal te laten verlopen.
Dilemma 2.
Hoe kan Ecars Europe zijn producten in de markt zetten en een naam verwerven zonder de inzet van een grootse landelijke campagne?
Ook hier komen de meningen overeen: het zijn van voorloper is een belangrijk instrument. Bespeel in eerste instantie de gemeenten en bedrijven. Daar zitten op dit moment de grootste kansen. Richt je op mogelijke combinaties met de producten en de verschillende markten. Voor de consumentenmarkt zijn vooral de elektrische scooters interessant. Groen is niet de primaire drijfveer. Zorg dat de productaanschaf vooral cool is. Het is belangrijk om de consument op de financiële voordelen te wijzen, de levensduur van de motor is bijna oneindig. Presenteer daarna elektrisch rijden als vooral een leuke bezigheid: een elektrische motor trekt vele malen sneller op dan een benzine motor!