- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
5: Over licht moet je niet lullen, dat moet je zien |
MarketResponse en BBK/Door Vriendschap Sterker organiseerden op 9 september al weer de 5e editie van de Duurzaamheids Dialoog. Deze keer was het aan lichtproducent Lemnis Lighting een actueel verhaal te vertellen over hun innovatieve LED lamp die in 2006 onder de naam Pharox werd geïntroduceerd als duurzame en milieuvriendelijke vervanging voor de gloeilamp. De Nederlandse marktintroductie medio oktober is de grootste introductiecampagne van 2009 voor een consumentenproduct.
Lemnis Lighting B.V. is een voorloper in duurzame verlichtingsoplossingen op basis van LED-technologie en won begin dit jaar de technology pioneer Award 2009 van het World Economic Forum en de lighting Africa Award van de Wereldbank. In november 2006 introduceerden zij de eerste LED-lamp die als volwaardige vervanger van de gloeilamp kan worden aangemerkt. Er zijn ook andere producttoepassingen, zoals openbareverlichting en kasverlichting. Lemnis Lighting is een dochteronderneming van Tendris Holding. Tendris initieert, ontwikkelt en investeert in bedrijven die zich toeleggen op marktgestuurde, duurzame en milieuvriendelijke oplossingen.
Namens Lemnis Lighting gaf marketing manager Pieter Otten een presentatie over de businesscase. Otten wordt een specialist in duurzaam ondernemen genoemd sinds hij van eind 2006 tot begin 2009 als duurzaamheidsmanager werkzaam was bij winkelketen BCC en verantwoordelijk was voor de Groene Stekker campagne.
Einde van een tijdperk
Vanaf 1 september jl. mogen er in de EU geen gloeilampen van 100 watt meer worden verkocht. Vanaf 2012 zijn ‘ouderwetse’ gloeilampen überhaupt verboden binnen de EU. De LED lamp die onder het merk Pharox op de markt is, is de volwaardige vervanger van de gloeilamp, en een stuk milieuvriendelijker. Zo verbruikt deze lamp tot 90% minder energie, gaat bij een gemiddeld verbruik van 4 uur per dag ongeveer 25 jaar mee, is geschikt voor elke fitting, wordt niet heet en is dimbaar. De komende maanden wordt de collectie uitgebreid voor elk mogelijk type lamp. Gezien het feit dat er in een gemiddeld Nederlands huishouden 20 verlichtingspunten met een gloeilamp zitten, vormt de LED lamp een enorme energiebesparing. Bovendien zitten er geen toxische onderdelen in de LED lamp, dit in tegenstelling tot de energiezuinige spaarlamp die op dit moment in de markt qua prijs en verkrijgbaarheid het beste alternatief vormt voor de gloeilamp.
Minpunten voor de LED lamp op dit moment zijn de prijs (25 euro per stuk voor de Pharox, dit vanwege omdat de technologie nog aan het begin staat) en het grote verschil in kwaliteit tussen LED lampen van verschillende producenten. De Pharox mag dan wel de beste kwaliteit bieden en het meest klimaatvriendelijk zijn, de prijs zal voor veel consumenten een te hoge drempel blijken te zijn. Bovendien bestaat er een vooroordeel dat het licht in de ogen van veel consumenten en beïnvloeders niet warm genoeg, lees gezellig, is. Over smaak valt niet te twisten.
Campagne
Lemnis Lighting werkt samen met de Nationale Postcode Loterij en het Wereld Natuur Fonds. Eind augustus is een mediacampagne in de dagbladen gestart waarin een aantal bekende Nederlanders de consument oproept de lamp te testen met als motto ‘Wat LED je?’. Al bijna 100.000 mensen hebben de test gedaan. Medio oktober krijgen bovendien 2,5 miljoen huishoudens, die geregistreerd zijn bij de Postcode Loterij, een LED lamp cadeau. Die kunnen ze ophalen bij een grote landelijke retailketen. Pieter Otten hield de aanwezigen voor ‘‘Over licht moet je niet lullen, dat moet je zien’. Hij onderbouwde zijn stelling door voor de ogen van zijn gehoor een gloeilamp, een spaarlamp en een Pharox LED lamp, naast elkaar in te draaien en te tonen. Iedere deelnemer kreeg een Pharox lamp mee naar huis om te testen.
Dilemma’s
Na de presentatie legt Pieter Otten aan de aanwezigen 2 dilemma’s: een communicatievraagstuk en een organisatorisch vraagstuk. In 4 werkgroepen wordt er vervolgens drie kwartier gediscussieerd waarna de bevindingen met de gehele groep worden gedeeld.
Stelling 1
Advies: de meningen liggen uiteen. De ene groep vraagt zich af waarom je dat merk zou laden als je niet weet of het bedrijf een lange toekomst tegemoet gaat gezien de vermoedelijke snelle verzadiging van de markt. Als je alleen veel LED lampen wil verkopen kan dit ook onder een private label. Is het haalbaar en zinvol het zo groots op te zetten? De andere groep zegt echter dat het erg raadzaam is het merk te laden. Je vertelt immers een verhaal. De ‘story behind’ is erg belangrijk en onderscheidend. Het moet verder gaan dan alleen de verkoop van het product. Aangezien de naam meerwaarde moet bieden en je op naam moet concurreren in plaats van op prijs, heeft het wel degelijk zin om een merk op te bouwen.
Stelling 2
Advies: het idee van het ‘hockeystick model’ is om een product zo snel mogelijk wereldwijd te verspreiden en schaalgrootte te bereiken. Gezien het feit dat er nog geen logistieke organisatie staat, maakt samenwerking met de gevestigde orde een must. Het devies luidt ‘niet wachten’. Als je de wereld wil veranderen, begin je stap voor stap. Zie de 2,5 miljoen mensen als testpanel. Dat zijn de ambassadeurs voor het product, een charmeoffensief. In de tussentijd zorg je dat de samenwerkingsverbanden staan, verbeteringen zijn doorgevoerd, zodat op het moment dat de grote vraag komt, alles gereed is. Daarnaast is het belangrijk om emotie en beleving aan te brengen aan het product. Bijvoorbeeld door ook het design aan te passen op de technologie. Waarom een peertje? Dat is nieuwe technologie in een oud jasje.
Lemnis Lighting B.V. is een voorloper in duurzame verlichtingsoplossingen op basis van LED-technologie en won begin dit jaar de technology pioneer Award 2009 van het World Economic Forum en de lighting Africa Award van de Wereldbank. In november 2006 introduceerden zij de eerste LED-lamp die als volwaardige vervanger van de gloeilamp kan worden aangemerkt. Er zijn ook andere producttoepassingen, zoals openbareverlichting en kasverlichting. Lemnis Lighting is een dochteronderneming van Tendris Holding. Tendris initieert, ontwikkelt en investeert in bedrijven die zich toeleggen op marktgestuurde, duurzame en milieuvriendelijke oplossingen.
Namens Lemnis Lighting gaf marketing manager Pieter Otten een presentatie over de businesscase. Otten wordt een specialist in duurzaam ondernemen genoemd sinds hij van eind 2006 tot begin 2009 als duurzaamheidsmanager werkzaam was bij winkelketen BCC en verantwoordelijk was voor de Groene Stekker campagne.
Einde van een tijdperk
Vanaf 1 september jl. mogen er in de EU geen gloeilampen van 100 watt meer worden verkocht. Vanaf 2012 zijn ‘ouderwetse’ gloeilampen überhaupt verboden binnen de EU. De LED lamp die onder het merk Pharox op de markt is, is de volwaardige vervanger van de gloeilamp, en een stuk milieuvriendelijker. Zo verbruikt deze lamp tot 90% minder energie, gaat bij een gemiddeld verbruik van 4 uur per dag ongeveer 25 jaar mee, is geschikt voor elke fitting, wordt niet heet en is dimbaar. De komende maanden wordt de collectie uitgebreid voor elk mogelijk type lamp. Gezien het feit dat er in een gemiddeld Nederlands huishouden 20 verlichtingspunten met een gloeilamp zitten, vormt de LED lamp een enorme energiebesparing. Bovendien zitten er geen toxische onderdelen in de LED lamp, dit in tegenstelling tot de energiezuinige spaarlamp die op dit moment in de markt qua prijs en verkrijgbaarheid het beste alternatief vormt voor de gloeilamp.
Minpunten voor de LED lamp op dit moment zijn de prijs (25 euro per stuk voor de Pharox, dit vanwege omdat de technologie nog aan het begin staat) en het grote verschil in kwaliteit tussen LED lampen van verschillende producenten. De Pharox mag dan wel de beste kwaliteit bieden en het meest klimaatvriendelijk zijn, de prijs zal voor veel consumenten een te hoge drempel blijken te zijn. Bovendien bestaat er een vooroordeel dat het licht in de ogen van veel consumenten en beïnvloeders niet warm genoeg, lees gezellig, is. Over smaak valt niet te twisten.
Campagne
Lemnis Lighting werkt samen met de Nationale Postcode Loterij en het Wereld Natuur Fonds. Eind augustus is een mediacampagne in de dagbladen gestart waarin een aantal bekende Nederlanders de consument oproept de lamp te testen met als motto ‘Wat LED je?’. Al bijna 100.000 mensen hebben de test gedaan. Medio oktober krijgen bovendien 2,5 miljoen huishoudens, die geregistreerd zijn bij de Postcode Loterij, een LED lamp cadeau. Die kunnen ze ophalen bij een grote landelijke retailketen. Pieter Otten hield de aanwezigen voor ‘‘Over licht moet je niet lullen, dat moet je zien’. Hij onderbouwde zijn stelling door voor de ogen van zijn gehoor een gloeilamp, een spaarlamp en een Pharox LED lamp, naast elkaar in te draaien en te tonen. Iedere deelnemer kreeg een Pharox lamp mee naar huis om te testen.
Dilemma’s
Na de presentatie legt Pieter Otten aan de aanwezigen 2 dilemma’s: een communicatievraagstuk en een organisatorisch vraagstuk. In 4 werkgroepen wordt er vervolgens drie kwartier gediscussieerd waarna de bevindingen met de gehele groep worden gedeeld.
- Dankzij de samenwerking met de Postcode Loterij wordt in een keer de LED lamp bij 2,5 miljoen huishoudens geïntroduceerd. Het product staat voor andere manier van denken. Ecologie en economie gaan hand in hand. Is nu het bouwen van het merk Pharox nodig om een rol van betekenis te spelen? Of kan je als private label producent ook je geld verdienen?
- Het ‘hockeystick model’ grootschalig en wereldwijd denken. De markt zal snel verzadigd zijn in Nederland. Dus moet er geïnvesteerd worden in voorraden en afnameverplichtingen. Is het verstandig dat Lemnis Lighting gaat samenwerken met de gevestigde orde om op grote schaal LED lampen te introduceren?
Stelling 1
Advies: de meningen liggen uiteen. De ene groep vraagt zich af waarom je dat merk zou laden als je niet weet of het bedrijf een lange toekomst tegemoet gaat gezien de vermoedelijke snelle verzadiging van de markt. Als je alleen veel LED lampen wil verkopen kan dit ook onder een private label. Is het haalbaar en zinvol het zo groots op te zetten? De andere groep zegt echter dat het erg raadzaam is het merk te laden. Je vertelt immers een verhaal. De ‘story behind’ is erg belangrijk en onderscheidend. Het moet verder gaan dan alleen de verkoop van het product. Aangezien de naam meerwaarde moet bieden en je op naam moet concurreren in plaats van op prijs, heeft het wel degelijk zin om een merk op te bouwen.
Stelling 2
Advies: het idee van het ‘hockeystick model’ is om een product zo snel mogelijk wereldwijd te verspreiden en schaalgrootte te bereiken. Gezien het feit dat er nog geen logistieke organisatie staat, maakt samenwerking met de gevestigde orde een must. Het devies luidt ‘niet wachten’. Als je de wereld wil veranderen, begin je stap voor stap. Zie de 2,5 miljoen mensen als testpanel. Dat zijn de ambassadeurs voor het product, een charmeoffensief. In de tussentijd zorg je dat de samenwerkingsverbanden staan, verbeteringen zijn doorgevoerd, zodat op het moment dat de grote vraag komt, alles gereed is. Daarnaast is het belangrijk om emotie en beleving aan te brengen aan het product. Bijvoorbeeld door ook het design aan te passen op de technologie. Waarom een peertje? Dat is nieuwe technologie in een oud jasje.