- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
4: T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid |
Op maandag 18 mei trad T-Mobile Nederland voor het eerst naar buiten. MVO-manager Claire de Rooij presenteerde aan een select gezelschap van professionals, beleidsmakers en ondernemers de ambitie om in 2011 koploper te worden in de telecombranche op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
T-Mobile Nederland, met 5,2 miljoen klanten het derde telecombedrijf, kreeg na de overname met Orange eind 2007 naast marktaandeel ook het partnership met War Child in handen. Dit vormde de belangrijkste aanleiding voor de ontwikkeling van MVO-beleid. Voor het netwerk wordt al jaren groene stroom gebruikt op die locaties waar dat mogelijk is en ook in de 80 T-Mobile winkels wordt groene stroom gebruikt. Bij de bouw van het hoofdkantoor van T-Mobile in 2003 werd al rekening gehouden met de laatste ontwikkelingen op het gebied van energiezuinige installaties.
Begin 2008 heeft T-Mobile een gemeenschappelijke visie en ambitieniveau gecreëerd op het vlak van duurzaam ondernemen. Belangrijkste commerciële drijfveren waren het inspelen op toenemende vraag vanuit de markt, het nemen van ketenverantwoordelijkheid, een aantrekkelijke werkgever willen zijn en kostenbesparing.
Zo houdt T-Mobile in haar bedrijfsvoering steeds meer rekening met het milieu en met sociale aspecten. Klanten kunnen hun oude mobieltjes inleveren bij de T-Mobile winkels zodat deze gerecycled kunnen worden. Ook onderzoekt T-Mobile de mogelijkheden van het 'het nieuwe werken', onder andere door het verbeteren van de mogelijkheden tot flexwerken en thuiswerken. In dit kader heeft T-Mobile in september 2008 het regionale mobiliteitsconvenant “Bereikbaar Haaglanden” ondertekend. Verder is duurzaamheid geïntegreerd in de diverse trainingsmodules en opleidingen voor de medewerkers.
De Rooij presenteerde maar liefst zes vervolgstappen voor 2009. 1. Klimaatbeleid opstellen om CO2 uitstoot te verlagen; 2. Duurzaam inkoopbeleid; 3. Duurzaamheid meenemen als check in alle marketinginitiatieven; 4. Duurzaam ondernemen opnemen in het Leadership Development programma; 5. Een actieve dialoog met stakeholders en communicatie met externe doelgroepen; 6. MVO projecten verankeren in de bedrijfsprocessen.
Het vertrek in maart 2009 van algemeen directeur Niek Jan van Damme naar moederconcern Deutsche Telekom betekende het verlies van de drijvende kracht achter het mvo-beleid van T-Mobile. De Rooij kreeg in individuele gesprekken de toezegging van de overgebleven directieleden aan De Rooi het beleid onverminderd te handhaven. Intern onderzoek wees uit dat de 2038 medewerkers in hun dagelijkse werk een bijdrage willen leveren. De belangrijkste doelstelling is om MVO te verankeren in de bedrijfsprocessen.
Met het oog op de geformuleerde ambitie een leidende rol te vervullen op de Nederlandse telecommarkt, presenteerde De Rooij aan de deelnemers van de Duurzaamheidsdialoog twee dilemma’s vanuit twee perspectieven: organisatie en communicatie.
Dilemma 1
Organisatie: hoe kunnen we de MVO initiatieven verder borgen in de dagelijkse bedrijfsvoering vanuit de lijnverantwoordelijkheid van medewerkers?
Communicatie: hoe kunnen we de medewerkers activeren en stimuleren om in hun dagelijkse werkzaamheden na te denken over MVO en duurzaamheid uit te dragen in houding en gedrag?
Dilemma 2
Organisatie: wat is verstandiger voor T-Mobile: excelleren op 1 MVO onderdeel of goed scoren op meerdere initiatieven?
Communicatie: hoe kan T-Mobile zich onderscheiden op het gebied van MVO zonder dat de insteek commercieel wordt / het een wedstrijd wordt?
De deelnemers verdeelden zich in vier werkgroepen en kwamen terug met de volgende conclusies c.q. adviezen.
Aanbevelingen Dilemma 1
Leg het bij je klant neer, stel die centraal.
- Wie heeft de macht om kwesties op het gebied van milieu en sociale aspecten beslissingen te nemen?
- Ontwikkel een businesscase waarin je de waarde aantoont van eco/sociaal versus voor de belangrijkste drijfveer: geld verdienen.
- Kijk naar je productportfolio: bestaan er naast ‘rode tikken’ varianten als ‘groene tikken’, ‘groene abonnementen’ of ‘groene mobieltjes’? Koppel deze producten aan donaties die klanten kunnen maken voor een goed doel als War Child.
- Breng het thema MVO naar de consument. Speel als telecombedrijf een voortrekkersrol in de markt: laat zien wat je doet. What you see is what you get.
- Kijk ook naar het DNA of de kernwaarden van T-Mobile. Maak ze concreet.
- En kijk dan opnieuw naar de toegevoegde waarde van een specifiek fonds als War Child. Als de uitkomst positief is, koppel dan de sponsoring aan een maatschappelijk thema als jeugdwelzijn en sociale omstandigheden. Hiermee kan T-Mobile zich onderscheiden. Toon maatschappelijke betrokkenheid dicht bij huis als een vermindering van de schuldenlast onder de Nederlandse jeugd. Het is een financieel kwetsbare klantengroep voor T-Mobile, die je moet begeleiden bij aankopen. Dat voedt de bewijsvoering voor integere verkooptechnieken. Speel daarnaast ook in de keten een actieve rol op het gebied van kinderwelzijn en betere werkomstandigheden voor jonge arbeiders.
- Ten aanzien van een strategisch thema als klimaat moet je op topniveau leiderschap tonen in de sector. Op algemeen niveau moet je scoren naar behoren (= beyond compliance).
- Ten aanzien van een strategisch thema als afval moet je met fabrikanten en importeurs in dialoog gaan over innovaties met telefoons, verpakkingen en recycling.
Aanbevelingen Dilemma 2
- Wil je het MVO-beleid borgen, dan moet je onder de werknemers koplopers benoemen ofwel ambassadeurs.
- Het MVO-beleid moet aansluiten bij de bedrijfscultuur van T-Mobile, die een directe invloed heeft op de intrinsieke drijfveren van mensen en de motivatie.
- Activeer en stimuleer medewerkers. Laat ze ideeen ophoesten en zelf bijdragen leveren aan de zes benoemde MVO-thema’s.
- Kijk ook welke thema’s specifiek corporate en welke meer algemeen van aard zijn.
- Maak ook een onderscheid tussen functionele thema’s (kpi’s) en inspirationele thema’s (succes voedt succes, onderlinge competitie, maak het visueel).
- Een stakeholderdialoog is prima, maar het moet wel legitiem zijn. Beperk jezelf daarbij tot een of twee kwesties.
T-Mobile Nederland, met 5,2 miljoen klanten het derde telecombedrijf, kreeg na de overname met Orange eind 2007 naast marktaandeel ook het partnership met War Child in handen. Dit vormde de belangrijkste aanleiding voor de ontwikkeling van MVO-beleid. Voor het netwerk wordt al jaren groene stroom gebruikt op die locaties waar dat mogelijk is en ook in de 80 T-Mobile winkels wordt groene stroom gebruikt. Bij de bouw van het hoofdkantoor van T-Mobile in 2003 werd al rekening gehouden met de laatste ontwikkelingen op het gebied van energiezuinige installaties.
Begin 2008 heeft T-Mobile een gemeenschappelijke visie en ambitieniveau gecreëerd op het vlak van duurzaam ondernemen. Belangrijkste commerciële drijfveren waren het inspelen op toenemende vraag vanuit de markt, het nemen van ketenverantwoordelijkheid, een aantrekkelijke werkgever willen zijn en kostenbesparing.
Zo houdt T-Mobile in haar bedrijfsvoering steeds meer rekening met het milieu en met sociale aspecten. Klanten kunnen hun oude mobieltjes inleveren bij de T-Mobile winkels zodat deze gerecycled kunnen worden. Ook onderzoekt T-Mobile de mogelijkheden van het 'het nieuwe werken', onder andere door het verbeteren van de mogelijkheden tot flexwerken en thuiswerken. In dit kader heeft T-Mobile in september 2008 het regionale mobiliteitsconvenant “Bereikbaar Haaglanden” ondertekend. Verder is duurzaamheid geïntegreerd in de diverse trainingsmodules en opleidingen voor de medewerkers.
De Rooij presenteerde maar liefst zes vervolgstappen voor 2009. 1. Klimaatbeleid opstellen om CO2 uitstoot te verlagen; 2. Duurzaam inkoopbeleid; 3. Duurzaamheid meenemen als check in alle marketinginitiatieven; 4. Duurzaam ondernemen opnemen in het Leadership Development programma; 5. Een actieve dialoog met stakeholders en communicatie met externe doelgroepen; 6. MVO projecten verankeren in de bedrijfsprocessen.
Het vertrek in maart 2009 van algemeen directeur Niek Jan van Damme naar moederconcern Deutsche Telekom betekende het verlies van de drijvende kracht achter het mvo-beleid van T-Mobile. De Rooij kreeg in individuele gesprekken de toezegging van de overgebleven directieleden aan De Rooi het beleid onverminderd te handhaven. Intern onderzoek wees uit dat de 2038 medewerkers in hun dagelijkse werk een bijdrage willen leveren. De belangrijkste doelstelling is om MVO te verankeren in de bedrijfsprocessen.
Met het oog op de geformuleerde ambitie een leidende rol te vervullen op de Nederlandse telecommarkt, presenteerde De Rooij aan de deelnemers van de Duurzaamheidsdialoog twee dilemma’s vanuit twee perspectieven: organisatie en communicatie.
Dilemma 1
Organisatie: hoe kunnen we de MVO initiatieven verder borgen in de dagelijkse bedrijfsvoering vanuit de lijnverantwoordelijkheid van medewerkers?
Communicatie: hoe kunnen we de medewerkers activeren en stimuleren om in hun dagelijkse werkzaamheden na te denken over MVO en duurzaamheid uit te dragen in houding en gedrag?
Dilemma 2
Organisatie: wat is verstandiger voor T-Mobile: excelleren op 1 MVO onderdeel of goed scoren op meerdere initiatieven?
Communicatie: hoe kan T-Mobile zich onderscheiden op het gebied van MVO zonder dat de insteek commercieel wordt / het een wedstrijd wordt?
De deelnemers verdeelden zich in vier werkgroepen en kwamen terug met de volgende conclusies c.q. adviezen.
Aanbevelingen Dilemma 1
Leg het bij je klant neer, stel die centraal.
- Wie heeft de macht om kwesties op het gebied van milieu en sociale aspecten beslissingen te nemen?
- Ontwikkel een businesscase waarin je de waarde aantoont van eco/sociaal versus voor de belangrijkste drijfveer: geld verdienen.
- Kijk naar je productportfolio: bestaan er naast ‘rode tikken’ varianten als ‘groene tikken’, ‘groene abonnementen’ of ‘groene mobieltjes’? Koppel deze producten aan donaties die klanten kunnen maken voor een goed doel als War Child.
- Breng het thema MVO naar de consument. Speel als telecombedrijf een voortrekkersrol in de markt: laat zien wat je doet. What you see is what you get.
- Kijk ook naar het DNA of de kernwaarden van T-Mobile. Maak ze concreet.
- En kijk dan opnieuw naar de toegevoegde waarde van een specifiek fonds als War Child. Als de uitkomst positief is, koppel dan de sponsoring aan een maatschappelijk thema als jeugdwelzijn en sociale omstandigheden. Hiermee kan T-Mobile zich onderscheiden. Toon maatschappelijke betrokkenheid dicht bij huis als een vermindering van de schuldenlast onder de Nederlandse jeugd. Het is een financieel kwetsbare klantengroep voor T-Mobile, die je moet begeleiden bij aankopen. Dat voedt de bewijsvoering voor integere verkooptechnieken. Speel daarnaast ook in de keten een actieve rol op het gebied van kinderwelzijn en betere werkomstandigheden voor jonge arbeiders.
- Ten aanzien van een strategisch thema als klimaat moet je op topniveau leiderschap tonen in de sector. Op algemeen niveau moet je scoren naar behoren (= beyond compliance).
- Ten aanzien van een strategisch thema als afval moet je met fabrikanten en importeurs in dialoog gaan over innovaties met telefoons, verpakkingen en recycling.
Aanbevelingen Dilemma 2
- Wil je het MVO-beleid borgen, dan moet je onder de werknemers koplopers benoemen ofwel ambassadeurs.
- Het MVO-beleid moet aansluiten bij de bedrijfscultuur van T-Mobile, die een directe invloed heeft op de intrinsieke drijfveren van mensen en de motivatie.
- Activeer en stimuleer medewerkers. Laat ze ideeen ophoesten en zelf bijdragen leveren aan de zes benoemde MVO-thema’s.
- Kijk ook welke thema’s specifiek corporate en welke meer algemeen van aard zijn.
- Maak ook een onderscheid tussen functionele thema’s (kpi’s) en inspirationele thema’s (succes voedt succes, onderlinge competitie, maak het visueel).
- Een stakeholderdialoog is prima, maar het moet wel legitiem zijn. Beperk jezelf daarbij tot een of twee kwesties.