- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
24: Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
Het was een mooie mix van organisaties afgelopen dinsdag tijdens de Duurzaamheids Dialoog; van kennisinstituten tot commerciële bedrijven, en ondernemers. Allen met een visie op kansen en belemmeringen voor duurzamer verpakken. Vier sprekers kregen het podium. Sibolt Mulder van TNS NIPO vertelt ons hoe de verpakkingsketen eruitziet en hoe wij ons daarbinnen gedragen. Veronique Swinkels van BBK/Door Vriendschap Sterker laat het belang van verpakking voor het merk zien. Udo Possel van Paardekooper Van der Windt Group laat aan de hand van voorbeelden zien hoe zijn bedrijf hard werkt aan het verkleinen van de milieu-impact. En dat duurzaam verpakken mogelijk is en op meerdere manieren kan, toont Hester Klein-Lankhorst van KIDV aan. In de discussie die volgde, verrijkten de deelnemers elkaar met nieuwe ideeën, inzichten en eigen ervaringen. Ladder van Lansink Sibolt Mulder laat in zijn presentatie de (in)efficiëntie van onze omgang met ‘afval’ zien. Duurzaam bezig zijn, begint bij preventie. Zoals de ladder van Lansink laat zien, kent afval-’verwerking’ verschillende gradaties. Preventie staat bovenaan de ladder. Vervolgens hergebruiken, recyclen, en als dat niet mogelijk is verbranden. Een voorbeeld van preventie is horecagelegenheden die overgaan op het serveren van kraanwater. Dat scheelt nogal wat plastic (flesjes water), zonder dat het ten koste hoeft te gaan van de winst. Een motivatie om te verduurzamen kan bijvoorbeeld de milieu- impact zijn. Maar ook de wens van de consument, althans, de burger. Want burger en consument zijn twee personen in 1 lichaam. De burger wil vaak graag het juiste doen, waar de consument meestal gaat voor het makkelijkste of voordeligste. We moeten de burger dus helpen om als consument zijn gewenste gedrag te laten uitvoeren. Want onderzoek laat zien dat burgers graag zelf ook bijdragen aan een beter milieu. Tegenstrijdige boodschappen verwarren hen en maken keuzes maken nog moeilijker. Een belangrijke rol hierin ligt bij de samenwerking tussen organisaties om gedragstransitie te realiseren. Sterke merken groeien harder Sterke merken zijn aanzetters van duurzamer gedrag bij leveranciers en consumenten, vertelt Veronique Swinkels, directrice BBK/Door Vriendschap Sterker. Verpakkingen informeren, beschermen, bundelen, beïnvloeden houdbaarheid en geven de kans zichtbaar te communiceren over duurzaamheid. Duurzaam verpakken vertelt veel over visie en beleid van het merk. En het kan de consument vertrouwen geven en zijn onzekerheid opheffen. De verpakking is de meest directe vorm van contact met de consument. Het begint met interesse opwekken, positieve associaties opwekken en betrokkenheid creëren. Het ultieme dat een merk kan bereiken, is dat de consument ambassadeur wordt van het merk. Paardekooper Van der Windt Group Udo Possel, sales director Paardekooper Van der Windt Group, trekt direct de aandacht van de deelnemers door hen te vertellen dat de kans groot is dat er geen dag voorbij gaat zonder iets van Paardekooper in je handen te hebben gehad: van kartonnen beker of plastic tasje tot het plastic om bloemen. Udo benadrukt het belang van innovatie voor de organisatie. Zij zetten die vooral in ten behoeve van het verbeteren van bestaande producten. Ze werken samen met universiteiten en hebben een eigen laboratorium. Hier onderzoeken ze de levenscyclus en milieu-impact van verpakkingen en helpen hiermee ook andere bedrijven om hun verpakkingen te verduurzamen. Zo hebben ze, onder de naam Bright, i.s.m. Natuur & Milieu een rankingsysteem ontwikkeld. Aan de hand van de sterretjes op producten kan men zien hoeveel impact de verpakking heeft op het milieu. Dat Paardekooper Van der Windt Group onder verbeteren van verpakkingen ook het verkleinen van de foodprint verstaat, is mede ingegeven door de voorspelling dat investeren in duurzaamheid, voorkomt dat ze op lange termijn klanten verliezen. Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) “Duurzaam verpakken kan. En ik zal laten zien hoe we het gaan doen.” aldus Hester Klein-Lankhorst, directeur KIDV. KIDV werkt samen met de wetenschap en kennisinstellingen, om te kijken waar kennisbehoefte is, ontwikkelt deze en deelt het zodat kansen bij duurzaam verpakken beter benut kunnen worden. Jaarlijks worden er 2,5 miljoen kilo verpakkingen gemaakt. Als deze verpakkingen kunnen worden vernieuwd en gerecycled, behouden we zoveel mogelijk de grondstoffen. Dat is weer goed voor het milieu en draagt bij aan nieuwe economische kansen. We werken zo richting een circulaire economie. De duurzame industrie biedt nieuwe business kansen voor bedrijven. De vraag naar duurzame producten stijgt en daarop kunnen ze inspelen. Nederland heeft het voordeel dat we vrij en inventief zijn als land. Hierdoor proberen bedrijven makkelijker nieuwe dingen uit. Dit zie je terug in de cijfers waaruit blijkt dat Nederland voorloopt met afvalrecycling en verpakkingen. Duurzame verpakkingen kunnen op die manier ook als exportproduct worden gezien. Ook op het gebied van gedragsbeïnvloeding van consumenten willen we stappen maken. De vraag is nu: Hoe kunnen we de kansen nog beter benutten? Alle gemeentes bijvoorbeeld zijn op hun eigen manier bezig met duurzaamheid. Ze experimenteren, leren en toepassen. Hier liggen kansen om te onderzoeken hoe we consumenten het makkelijkst nut en noodzaak kunnen laten inzien en ze motiveren duurzamere keuzes te maken ten aanzien van verpakkingen. Plenaire discussie De 4 sprekers van de avond delen allen vanuit een verschillende invalshoek hun ervaring, kennis en inzichten. Genoeg input voor een levendige discussie, of liever sparringsessie. Want de sprekers blijken volop van elkaar te kunnen leren. Voor publiek en sprekers geldt eveneens dat zij elkaar volop inspireren. Heel opvallend is de openheid van alle partijen. Niemand pretendeert het antwoord te hebben. Zeker is dat de verpakkingsbranche volop in ontwikkeling is als het gaat om verduurzaming en dat er nog vele grote stappen gemaakt moeten worden. Zowel qua techniek en materialen, met regelgeving door de bedrijven en door de consument. Innovatie speelt op alle vlakken een belangrijke rol. Buiten de hokjes denken kan helpen om tot echte vernieuwing te komen. Het zou dan ook niet gek zijn een discussie als deze nog eens op te zetten, maar dan niet de huidige situatie als uitgangspunt nemen, maar te beginnen vanaf nul. Van daaruit tot oplossingen voor huidige uitdagingen komen, kan échte verduurzaming betekenen. Een voorbeeld? In Duitsland, België en nu ook in Nederland, zijn de eerste supermarkten zónder verpakkingen geopend. Hiermee is de toekomst van verpakkingen zeker niet ten einde, maar het geeft wel aan, dat radicaal anders denken tot innovatieve concepten kunnen leiden, die de consument en keten in 1 klap zeer bewust maken van ons gedrag en onze gewoontes. Voor verslagen van vorige edities kunt u kijken op www.duurzaamheidsdialoog.nl. De volgende Duurzaamheids Dialoog bijwonen? Ontvang de uitnodiging automatisch en vul jouw gegevens in op onze website of join our LinkedIn group. |