- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
2: Redbeans eerste klimaatneutrale koffiemerk |
Op de Duurzaamheids Dialoog staat altijd een actuele businesscase centraal. Initiatiefnemers MarketResponse en BBK/Door Vriendschap Sterker zijn dit initiatief vorig jaar gestart omdat er bij relaties een grote behoefte is om te sparren over het effect van duurzame producten en diensten.
Zo hield op dinsdag 20 januari Neuteboom Koffiebranders uit Almelo een verhaal over Redbeans. Directeur/mede-eigenaar Gilbert Willemsen en marketingmanager Peter van der Linden (zie foto) spraken vol vuur voor een select gezelschap van professionals, beleidsmakers, ondernemers en experts over het luxe merk voor koffiegenieters, waar ook duurzaamheid als communicatiepropositie aan kleeft...
Klimaatneutraal
Redbeans is in anderhalf jaar tijd ontwikkeld en wordt op dit moment uitgerold bij regionale en landelijke supermarktketens als C1000, Jumbo en Super De Boer. Gesprekken met Albert Heijn zijn nog niet afgerond. van Nederland te zijn; het is voor het eerst dat twee concurrerende koffiebranders (Neuteboom en Drie Mollen) een nieuw merk gezamenlijk in de markt zetten. De biologische koffie met het Fair Trade/Max Havelaar keurmerk vervangt officieel het zieltogende ‘koffiemerk’ Max Havelaar, dat nu wordt uitgefaseerd.
Premium product
Redbeans claimt uitsluitend gebruik te maken van handgeplukte rode koffiebonen waarvoor boeren een eerlijke prijs krijgen. Met een lifestyle propositie, designverpakking en een hogere prijs ligt het echter niet in de verwachting dat de traditionele milieu- en mensbewuste koffiedrinker van Max Havelaar het nieuwe merk Redbeans direct zal omarmen als het nieuwe alternatief. Het premiumproduct richt zich overduidelijk op de hoogopgeleide levensgenieter, die alleen de beste koffie in huis wil halen en smaak prevaleert boven prijs. Niet door te schreeuwen, want er is bijna geen mediabudget, maar door te fluisteren en te prikkelen. Door onder meer guerrillamarketing en strategische partnerships willen de twee koffiebranders de strijd aan gaan met koffiegiganten Albert Heijn en Douwe Egberts, die tegenwoordig ook milieu- en mensbewust (Utz certified) bezig zijn. Zo zal de Italiaanse fabrikant Saeco, wereldwijd marktleider op het gebied van espressomachines, op de Nederlandse markt ter promotie een pak Redbeans aanbieden bij iedere aankoop van een apparaat. Daarnaast wil Redbeans overal onverwacht op plekken opduiken en mensen met productconfrontaties verleiden.
Na de presentatie werden vijf (marketing)dilemma’s voorgelegd aan even zoveel werkgroepen. Het kritische gezelschap van toehoorders koppelden binnen een half uur enthousiast hun bevindingen terug aan de twee koffiegekken uit Almelo. Belangrijkste kritiek was dat Redbeans wel 100 ambities lijkt te hebben, maar niet durft te kiezen. Streep er zoveel mogelijk af en ga voor een duidelijke propositie, luidde het advies. Het waardevolle verkoopargument ‘nieuw’ is maar van korte duur en het is zaak dat in die introductieperiode, die nu loopt, zoveel mogelijk mensen uit de gewenste kopersgroep kennis maken met het product en de naam.
De dilemma’s
1. Moet REDBEANS nou kwaliteit of juist duurzaamheid centraal stellen?
Advies: aangezien Redbeans roept dat het op de eerste plaats de lekkerste koffie wil verkopen, moet het vooral daar op insteken met smaaktests en andere acties. Het duurzaamheidaspect komt op de tweede plaats voor de kwaliteitsbewuste groep verwende koffiegenieters, die Redbeans primair wil bereiken. Een zielig verhaal over arme boeren interesseert ze zeker niet. Door twee boodschappen uit te zenden verlies je mogelijk je geloofwaardigheid.
2. Moet REDBEANS als alternatief voor het Max Havelaar koffiemerk gepositioneerd en gedistribueerd worden, of moet het merk een eigen koers varen?
Advies: Redbeans moet een eigen koers varen en zich niet presenteren als een nieuw alternatief. Het Fair Trade Max Havelaar logo op de verpakking zal de traditionele Max Havelaar koper opvallen, maar die heeft meerdere alternatieven met het Max Havelaar keurmerk in het schap om uit te kiezen. De hogere prijs voor Redbeans is een drempel.
3. In hoeverre kun je als merk door cobranding met andere merken je authenticiteit behouden?
Advies: Samenwerking met andere partijen is slim, zolang het naamsbekendheid oplevert. Kies voor partnerships met grote cateraars, non-spot in reisprogramma’s op tv, schakel BN’ers als ambassadeurs in, bouw de keuze uit om zoveel mogelijk in het alternatieve circuit geschonken te worden. Niet alleen bij filmhuizen, maar ook bij delicatessenzaken.
4. Hoe betrek je op verantwoorde wijze de boerenorganisaties in het merk, en hoe manage je de daaraan verbonden risico’s?
Advies: Gebruik moderne mediatechnieken om het positieve verhaal van deze mensen in Zuid-Amerika te brengen zodat de propositie ‘100% handgeplukt’ meer lading krijgt: denk aan virals op YouTube, een fangroep op Hyves en prijsvragen waarmee deelnemers duurzame reizen kunnen winnen naar de productielanden en bezoeken kunnen afleggen aan de koffieplantages. Maar let op: het Fairtrade aspect is niet de kern van Redbeans, het is een leuke bijkomstigheid die mensen gerust stelt.
5. Hoe benut REDBEANS op het gebied van duurzaamheid inventief de kansen in de crisis?
Advies: Positioneer koffiedrinken weer als het ‘genietmoment’ en geef een eigentijdse lading aan een oude waarde als saamhorigheid . Creëer fans voor Redbeans en let hen ook je product verkopen.
Zo hield op dinsdag 20 januari Neuteboom Koffiebranders uit Almelo een verhaal over Redbeans. Directeur/mede-eigenaar Gilbert Willemsen en marketingmanager Peter van der Linden (zie foto) spraken vol vuur voor een select gezelschap van professionals, beleidsmakers, ondernemers en experts over het luxe merk voor koffiegenieters, waar ook duurzaamheid als communicatiepropositie aan kleeft...
Klimaatneutraal
Redbeans is in anderhalf jaar tijd ontwikkeld en wordt op dit moment uitgerold bij regionale en landelijke supermarktketens als C1000, Jumbo en Super De Boer. Gesprekken met Albert Heijn zijn nog niet afgerond. van Nederland te zijn; het is voor het eerst dat twee concurrerende koffiebranders (Neuteboom en Drie Mollen) een nieuw merk gezamenlijk in de markt zetten. De biologische koffie met het Fair Trade/Max Havelaar keurmerk vervangt officieel het zieltogende ‘koffiemerk’ Max Havelaar, dat nu wordt uitgefaseerd.
Premium product
Redbeans claimt uitsluitend gebruik te maken van handgeplukte rode koffiebonen waarvoor boeren een eerlijke prijs krijgen. Met een lifestyle propositie, designverpakking en een hogere prijs ligt het echter niet in de verwachting dat de traditionele milieu- en mensbewuste koffiedrinker van Max Havelaar het nieuwe merk Redbeans direct zal omarmen als het nieuwe alternatief. Het premiumproduct richt zich overduidelijk op de hoogopgeleide levensgenieter, die alleen de beste koffie in huis wil halen en smaak prevaleert boven prijs. Niet door te schreeuwen, want er is bijna geen mediabudget, maar door te fluisteren en te prikkelen. Door onder meer guerrillamarketing en strategische partnerships willen de twee koffiebranders de strijd aan gaan met koffiegiganten Albert Heijn en Douwe Egberts, die tegenwoordig ook milieu- en mensbewust (Utz certified) bezig zijn. Zo zal de Italiaanse fabrikant Saeco, wereldwijd marktleider op het gebied van espressomachines, op de Nederlandse markt ter promotie een pak Redbeans aanbieden bij iedere aankoop van een apparaat. Daarnaast wil Redbeans overal onverwacht op plekken opduiken en mensen met productconfrontaties verleiden.
Na de presentatie werden vijf (marketing)dilemma’s voorgelegd aan even zoveel werkgroepen. Het kritische gezelschap van toehoorders koppelden binnen een half uur enthousiast hun bevindingen terug aan de twee koffiegekken uit Almelo. Belangrijkste kritiek was dat Redbeans wel 100 ambities lijkt te hebben, maar niet durft te kiezen. Streep er zoveel mogelijk af en ga voor een duidelijke propositie, luidde het advies. Het waardevolle verkoopargument ‘nieuw’ is maar van korte duur en het is zaak dat in die introductieperiode, die nu loopt, zoveel mogelijk mensen uit de gewenste kopersgroep kennis maken met het product en de naam.
De dilemma’s
1. Moet REDBEANS nou kwaliteit of juist duurzaamheid centraal stellen?
Advies: aangezien Redbeans roept dat het op de eerste plaats de lekkerste koffie wil verkopen, moet het vooral daar op insteken met smaaktests en andere acties. Het duurzaamheidaspect komt op de tweede plaats voor de kwaliteitsbewuste groep verwende koffiegenieters, die Redbeans primair wil bereiken. Een zielig verhaal over arme boeren interesseert ze zeker niet. Door twee boodschappen uit te zenden verlies je mogelijk je geloofwaardigheid.
2. Moet REDBEANS als alternatief voor het Max Havelaar koffiemerk gepositioneerd en gedistribueerd worden, of moet het merk een eigen koers varen?
Advies: Redbeans moet een eigen koers varen en zich niet presenteren als een nieuw alternatief. Het Fair Trade Max Havelaar logo op de verpakking zal de traditionele Max Havelaar koper opvallen, maar die heeft meerdere alternatieven met het Max Havelaar keurmerk in het schap om uit te kiezen. De hogere prijs voor Redbeans is een drempel.
3. In hoeverre kun je als merk door cobranding met andere merken je authenticiteit behouden?
Advies: Samenwerking met andere partijen is slim, zolang het naamsbekendheid oplevert. Kies voor partnerships met grote cateraars, non-spot in reisprogramma’s op tv, schakel BN’ers als ambassadeurs in, bouw de keuze uit om zoveel mogelijk in het alternatieve circuit geschonken te worden. Niet alleen bij filmhuizen, maar ook bij delicatessenzaken.
4. Hoe betrek je op verantwoorde wijze de boerenorganisaties in het merk, en hoe manage je de daaraan verbonden risico’s?
Advies: Gebruik moderne mediatechnieken om het positieve verhaal van deze mensen in Zuid-Amerika te brengen zodat de propositie ‘100% handgeplukt’ meer lading krijgt: denk aan virals op YouTube, een fangroep op Hyves en prijsvragen waarmee deelnemers duurzame reizen kunnen winnen naar de productielanden en bezoeken kunnen afleggen aan de koffieplantages. Maar let op: het Fairtrade aspect is niet de kern van Redbeans, het is een leuke bijkomstigheid die mensen gerust stelt.
5. Hoe benut REDBEANS op het gebied van duurzaamheid inventief de kansen in de crisis?
Advies: Positioneer koffiedrinken weer als het ‘genietmoment’ en geef een eigentijdse lading aan een oude waarde als saamhorigheid . Creëer fans voor Redbeans en let hen ook je product verkopen.