- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
13: Duurzaam wonen |
De kloof tussen de consument en de bouwsector
Op deze zonnige avond startte de bijeenkomst met een welkomstwoord van Véronique Swinkels (BBK/Door Vriendschap Sterker). De alweer 13e Duurzaamheids Dialoog sneed een interessant onderwerp aan: duurzaam wonen. Het onderwerp werd vanuit drie kanten belicht:
Sibolt Mulder: De transitie naar duurzaam wonen
Sibolt Mulder (TNS Nipo) gaf een brede inleiding op het onderwerp vanuit de kant van de consument: De transitie naar duurzaam wonen. Hij stelt dat er niet vanuit kan worden gegaan dat mensen verder kijken dan hun eigen belang. Over het algemeen is er slechts een kleine groep, hoog betrokkenen, die een gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Deze mensen zijn bereid om meer te doen of meer te betalen voor een verantwoorde keuze: ze kopen duurdere producten, ze lopen verder voor een winkel met duurzame producten en zoeken actief naar verantwoorde alternatieven etcetera. Maar voor de grootste groep geldt dat ze er liever makkelijk (en/of goedkoop) vanaf komen. Oftewel: de grootste groep is alleen te bereiken als het op een presenteerblad wordt aangeboden. Voor hen moeten alle hobbels weggenomen worden om deze groep voor het maatschappelijk verantwoorde alternatief te laten kiezen.
Wat die hobbels precies zijn en wie die weg moet halen, daar gaat deze Duurzaamheids Dialoog op in.
Vera Dalm: In zes handdrukken naar energiebesparing?
Vera Dalm (Milieu Centraal) leidt haar verhaal in met een test: ‘Ben jij een verbinder?’. Verbinders, die mensen uit verschillende groepen bij elkaar brengen, zijn zeldzaam. Zij brengen processen op gang en stimuleren direct of indirect samenwerking en vooruitgang. In feite is iedere wereldburger via maximaal zes schakels met elkaar verbonden. Op die manier zou je dus veel moeten kunnen bereiken. Maar hoe krijg je die verbinding met mensen? Hier gaat Vera op in.
Milieu Centraal heeft als doel die verbinding te maken. Milieu Centraal geeft, samen met het Voedingscentrum en Nibud, informatie aan ruim 3 miljoen bezoekers die op de website advies komen vragen. Dit zijn consumenten met vragen die over het dagelijks leven gaan. Van persoonlijk contact is geen sprake. Maar Milieu Centraal heeft zich zo weten te profileren dat mensen het als een betrouwbare (onafhankelijke) bron van informatie en advies zien. Ze houdt rekening met het feit dat mensen verschillende waarden en belangen hebben. Als het bijvoorbeeld om energiebesparing gaat, denkt de een misschien alleen aan geld. Terwijl een ander ook het milieu een belangrijk aspect in de keuzeoverweging vindt. De webpagina’s hebben dan ook een tone-of-voice en look & feel die bij de doelgroep past. Ook social media zijn in het spel. Hierbij dient Milieu Centraal meer als endorser.
Vanaf de zijlijn of dichtbij de consument en directe afzender of boodschapper, Milieu Centraal probeert advies op maat te geven en mensen dichter bij te halen.
Luuk Schep: Duurzaam bouwen
Luuk Schep (ABB Projectontwikkeling) weet alles van de bouw van duurzame woningen. In zijn organisatie houden ze niet alleen rekening met de eisen die de wet stelt. AAB Bouwgroep wil woningen bouwen die duurzaam zijn in de breedste zin van het woord. De woningen zijn gebouwd zodat mensen er langdurig kunnen blijven wonen (bijvoorbeeld door een traplift). Maar in de bouw van de woningen is ook rekening gehouden met de trias energetica; de energievraag beperken, het aandeel van duurzame energie maximaliseren, fossiele brandstoffen zo efficiënt mogelijk gebruiken. Ter illustratie: de woningen hebben een ligging en een indeling die voor efficiënt energieverbruik zorgt (bijvoorbeeld het grootste raamoppervlak op het zuiden zodat de zon in de winter maximaal binnenschijnt en in de zomer de warmte van de zon juist buiten blijft).
Steeds meer organisaties bouwen duurzaam. Dit gedrag wordt veelal gestimuleerd door de wetgeving omtrent bouwen. Maar dat het aanbod aan deze woningen bestaat, wil nog niet zeggen dat er ook vraag naar is. ‘Duurzaamheid’ is geen direct criterium voor consumenten bij de aankoop van een huis. Om het gedrag van kopers te veranderen geeft Luuk aan dat de volgende maatregelen zijn getroffen: de invoering en doorvoering van het energielabel, besparing op vaste lasten en robuuste maatregelen in de bouw van de woning(t.b.v. maximale energiebesparing, zoals oriëntatie en isolatie van de woning).
Groepsdiscussies
Na de presentaties gingen de deelnemers in twee groepen uiteen met tot doel de vraag te beantwoorden hoe een verbinding gelegd kan worden tussen de consument en duurzaam bouwen en wonen. Wat is er nodig om de consument voor duurzame alternatieven te laten kiezen?
In beide groepen kwam in grote lijnen dezelfde conclusie naar voren: Op het moment is er sprake van een zwakte in de communicatie vanuit de bouwsector. Meerwaarde communiceren is nodig om de consument te overtuigen en duurzaamheid te laten meewegen in hun keuze.
De meeste consumenten handelen namelijk niet vanuit een gevoel van verantwoordelijkheid voor de maatschappij in zijn geheel. Ze kiezen voor wat het beste lijkt voor hun persoonlijke situatie. Bovendien wegen bij velen korte termijn voordelen zwaarder dan lange termijn voordelen. Door communicatie te versimpelen en meer te focussen op de meerwaarde (en voordelen) van een bepaald type huis, kan de keuze van de consument worden beïnvloed.
Duurzaamheid hoeft niet als zodanig gecommuniceerd te worden hierin. Het is abstract en vaag en biedt voor de meesten geen directe aanleiding het mee te nemen in de keuzeoverweging. Duurzaamheid kan worden gecommuniceerd als een aardige bijkomstigheid.
En verder?
Wat deze conclusies de organisaties in de bouwontwikkeling zullen brengen? We komen erop terug. Geïnteresseerden in dit onderwerp verwijzen we graag naar een aantal links:
- RDM Campus Jaardag
- Duurzaamheid binnen 5 jaar geen unique selling point meer in bouwsector
- Woningvoorraad moet energieneutraal worden
Op deze zonnige avond startte de bijeenkomst met een welkomstwoord van Véronique Swinkels (BBK/Door Vriendschap Sterker). De alweer 13e Duurzaamheids Dialoog sneed een interessant onderwerp aan: duurzaam wonen. Het onderwerp werd vanuit drie kanten belicht:
Sibolt Mulder: De transitie naar duurzaam wonen
Sibolt Mulder (TNS Nipo) gaf een brede inleiding op het onderwerp vanuit de kant van de consument: De transitie naar duurzaam wonen. Hij stelt dat er niet vanuit kan worden gegaan dat mensen verder kijken dan hun eigen belang. Over het algemeen is er slechts een kleine groep, hoog betrokkenen, die een gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Deze mensen zijn bereid om meer te doen of meer te betalen voor een verantwoorde keuze: ze kopen duurdere producten, ze lopen verder voor een winkel met duurzame producten en zoeken actief naar verantwoorde alternatieven etcetera. Maar voor de grootste groep geldt dat ze er liever makkelijk (en/of goedkoop) vanaf komen. Oftewel: de grootste groep is alleen te bereiken als het op een presenteerblad wordt aangeboden. Voor hen moeten alle hobbels weggenomen worden om deze groep voor het maatschappelijk verantwoorde alternatief te laten kiezen.
Wat die hobbels precies zijn en wie die weg moet halen, daar gaat deze Duurzaamheids Dialoog op in.
Vera Dalm: In zes handdrukken naar energiebesparing?
Vera Dalm (Milieu Centraal) leidt haar verhaal in met een test: ‘Ben jij een verbinder?’. Verbinders, die mensen uit verschillende groepen bij elkaar brengen, zijn zeldzaam. Zij brengen processen op gang en stimuleren direct of indirect samenwerking en vooruitgang. In feite is iedere wereldburger via maximaal zes schakels met elkaar verbonden. Op die manier zou je dus veel moeten kunnen bereiken. Maar hoe krijg je die verbinding met mensen? Hier gaat Vera op in.
Milieu Centraal heeft als doel die verbinding te maken. Milieu Centraal geeft, samen met het Voedingscentrum en Nibud, informatie aan ruim 3 miljoen bezoekers die op de website advies komen vragen. Dit zijn consumenten met vragen die over het dagelijks leven gaan. Van persoonlijk contact is geen sprake. Maar Milieu Centraal heeft zich zo weten te profileren dat mensen het als een betrouwbare (onafhankelijke) bron van informatie en advies zien. Ze houdt rekening met het feit dat mensen verschillende waarden en belangen hebben. Als het bijvoorbeeld om energiebesparing gaat, denkt de een misschien alleen aan geld. Terwijl een ander ook het milieu een belangrijk aspect in de keuzeoverweging vindt. De webpagina’s hebben dan ook een tone-of-voice en look & feel die bij de doelgroep past. Ook social media zijn in het spel. Hierbij dient Milieu Centraal meer als endorser.
Vanaf de zijlijn of dichtbij de consument en directe afzender of boodschapper, Milieu Centraal probeert advies op maat te geven en mensen dichter bij te halen.
Luuk Schep: Duurzaam bouwen
Luuk Schep (ABB Projectontwikkeling) weet alles van de bouw van duurzame woningen. In zijn organisatie houden ze niet alleen rekening met de eisen die de wet stelt. AAB Bouwgroep wil woningen bouwen die duurzaam zijn in de breedste zin van het woord. De woningen zijn gebouwd zodat mensen er langdurig kunnen blijven wonen (bijvoorbeeld door een traplift). Maar in de bouw van de woningen is ook rekening gehouden met de trias energetica; de energievraag beperken, het aandeel van duurzame energie maximaliseren, fossiele brandstoffen zo efficiënt mogelijk gebruiken. Ter illustratie: de woningen hebben een ligging en een indeling die voor efficiënt energieverbruik zorgt (bijvoorbeeld het grootste raamoppervlak op het zuiden zodat de zon in de winter maximaal binnenschijnt en in de zomer de warmte van de zon juist buiten blijft).
Steeds meer organisaties bouwen duurzaam. Dit gedrag wordt veelal gestimuleerd door de wetgeving omtrent bouwen. Maar dat het aanbod aan deze woningen bestaat, wil nog niet zeggen dat er ook vraag naar is. ‘Duurzaamheid’ is geen direct criterium voor consumenten bij de aankoop van een huis. Om het gedrag van kopers te veranderen geeft Luuk aan dat de volgende maatregelen zijn getroffen: de invoering en doorvoering van het energielabel, besparing op vaste lasten en robuuste maatregelen in de bouw van de woning(t.b.v. maximale energiebesparing, zoals oriëntatie en isolatie van de woning).
Groepsdiscussies
Na de presentaties gingen de deelnemers in twee groepen uiteen met tot doel de vraag te beantwoorden hoe een verbinding gelegd kan worden tussen de consument en duurzaam bouwen en wonen. Wat is er nodig om de consument voor duurzame alternatieven te laten kiezen?
In beide groepen kwam in grote lijnen dezelfde conclusie naar voren: Op het moment is er sprake van een zwakte in de communicatie vanuit de bouwsector. Meerwaarde communiceren is nodig om de consument te overtuigen en duurzaamheid te laten meewegen in hun keuze.
De meeste consumenten handelen namelijk niet vanuit een gevoel van verantwoordelijkheid voor de maatschappij in zijn geheel. Ze kiezen voor wat het beste lijkt voor hun persoonlijke situatie. Bovendien wegen bij velen korte termijn voordelen zwaarder dan lange termijn voordelen. Door communicatie te versimpelen en meer te focussen op de meerwaarde (en voordelen) van een bepaald type huis, kan de keuze van de consument worden beïnvloed.
Duurzaamheid hoeft niet als zodanig gecommuniceerd te worden hierin. Het is abstract en vaag en biedt voor de meesten geen directe aanleiding het mee te nemen in de keuzeoverweging. Duurzaamheid kan worden gecommuniceerd als een aardige bijkomstigheid.
En verder?
Wat deze conclusies de organisaties in de bouwontwikkeling zullen brengen? We komen erop terug. Geïnteresseerden in dit onderwerp verwijzen we graag naar een aantal links:
- RDM Campus Jaardag
- Duurzaamheid binnen 5 jaar geen unique selling point meer in bouwsector
- Woningvoorraad moet energieneutraal worden