- Home
- Presentaties
-
Verslagen
-
Verslagen overzicht
>
- 28. SDG's zetten gemeenten in beweging!
- 27. Money makes the world go green!
- 26. Duurzame Mobiliteit
- 25. Meat the Food Revolution
- 24. Wrap it Up! Duurzame verpakkingen
- 23. Van niche naar mainstream: Fair Fashion
- 22. Innovatie Van Valley of Death naar groot succes
- 21. Communicatie van duurzaamheid
- 20. Haalbare duurzame innovatie bij het MKB: Het wiel herpositioneren
- 19. Een nieuwe Beschaving?
- 18. Elektrisch vervoer in de stad
- 17. De (on)mogelijkheden van financiering van duurzame initatieven
- 16. De vechtmarkt die textielrecycling heet
- 15. Van niche naar Mainstream
- 13. Duurzaam wonen
- 12. Consumenteninzichten
- 11. duurzame voedselketens
- 10. Biologisch afbreekbaar plastic. De strijd voor minder soep.
- 9. Waar gaat de wereld heen
- 8. Alliander en duurzame energievoorziening
- 7. An ecobusiness is just like any other business or is it not?
- 6. Elektrische mobiliteit: een hype of de toekomst
- 5. over licht moet je niet lullen dat moet je zien
- 4. T-Mobile Nederland geeft primeur over MVO-beleid
- 3. Eerlijke prijs voor onze koffie
- 2. Redbeans 1e klimaatneutrale koffie
-
Verslagen overzicht
>
- Contact
11: Duurzamere voedselketens
|
Keuzestress, lifecycle productanalyse en de gouden driehoek: Op weg naar duurzamere voedselketens
Een ontvangst op het zonovergoten dakterras van TNS NIPO was de start van de 11e Duurzaamheids Dialoog. Dit was de eerste editie met de nieuwe mede-organisator van de Dialogen; TNS NIPO. Eenmaal in de zaal opende Rupert Parker Brady scherp, met een filmpje van Friends of the Earth: Detective Pig stelt ‘verantwoordelijke soja’ aan de kaak: Bestaat duurzame soja wel? Een van de vele grote vraagstukken rondom (duurzame) voedselketens. Waar de knelpunten in de ketens liggen? Drie sprekers gaan hier deze avond op in. Rupert introduceert de eerste spreker van de avond: Sibolt Mulder.
Sibolt Mulder, senior adviseur duurzaamheid bij TNS NIPO, kijkt kritisch naar de ‘social marketing’ van duurzamer voeding. “De kritiek op de voedselindustrie neemt toe. Samenwerking is geboden. De vraag is nu of we een draagvlak kunnen krijgen voor het verduurzamen van de voedselketen.” Volgens Sibolt zijn de meeste partijen vooral bezig met hun eigen punt duidelijk maken en is er nu nog een duidelijk gebrek aan samenwerking tussen partijen. Een van de partijen waar rekening mee gehouden moet worden is de consument/burger. Dit is een gecompliceerde partij, o.a. door de kloof tussen burger en consument: Wat de burger vindt, komt lang niet altijd overeen met wat deze zelfde burger als consument dóet. Onderzoek laat bovendien zien dat de consument vaak helemaal niet de keuze wíl hebben als het om duurzaamheid gaat. Zij vinden het prettiger als de keuze voor hen wordt gemaakt. Daar lijkt dus een rol te liggen voor de overheid. Omdat gedrag van mensen ook nog eens voor 80% wordt bepaald door de omgeving laat Sibolt met een paar stappen zien hoe we de omgeving aan kunnen passen, om zo gedrag aan te passen. Eerst agendasetting, daarna volgt de stakeholder strategie. Vervolgens moet gewenst gedrag worden gefaciliteerd: barrières weghalen en stimuli organiseren (bijvoorbeeld statiegeld op flessen). De laatste stap is regulering en handhaving. Conclusie: “Laten we stoppen met ruzie zoeken en met z’n allen om tafel zitten.”
De tweede spreker is Anniek Mauser (hoofd duurzaamheid Unilever Benelux). Dat ze samenwerking tussen partijen toejuicht, laat haar achtergrond al zien. Zij heeft niet louter kennis van de bedrijfskant en marketing, maar juist ook de inhoudelijke kennis op het gebied van duurzaamheid. Anniek start met de visie van Paul Polman, CEO van Unilever, die laat zien hoe duurzaamheid in de genen van het bedrijf zit. Volgens hem is duurzame groei de enige weg vooruit. Bij Unilever wordt gekeken naar verduurzaming van het hele proces; van grondstoffen tot afvalfase. Unilever werkt samen met kleine boeren en plattelandsvrouwen om zo economische ontwikkeling te stimuleren. Maar omdat na een uitgebreide lifecycle-analyse bleek dat de meeste impact op milieu bij de consument zelf ligt (68%!), richt zij zich ook op deze groep. Zij helpt hen duurzamer om te gaan met producten, bijvoorbeeld met wasmiddel dat op 30 graden schoon wast, FairTrade labels en inspirerende duurzame merken zoals Ben & Jerry’s en s. Van groot belang voor marketeers is volgens Anniek dat producten niet langer de markt worden opgeduwd met een eenmalige grootse campagne. Producten moeten een lange adem hebben om de consument echt te bereiken en gedragsverandering te bewerkstelligen.
De afsluitende presentatie was van Joost Reus, beleidsmedewerker Duurzame Voedselsystemen bij het Ministerie van EL&I. Joost liet zien hoe met een beleidsmatige aanpak ook de overheid er alles aan probeert te doen om tot duurzamer voedselketens te komen. De overheid houdt rekening met het speelveld van partijen die hier mee te maken hebben: non-profit organisaties, burger en consument en het bedrijfsleven. Ze werkt met al die partijen samen om de zaak in beweging te krijgen en verduurzaming te stimuleren. Platforms, kennisontwikkeling, voorlichting, educatie, internationale agendering, regelgeving en handhaving zijn instrumenten waar ze mee werkt. Op dit moment focust de overheid vooral op het bedrijfsleven. Joost benadrukt de noodzaak van het benutten van de gouden driehoek: We zetten van overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven de top bij elkaar om zo tot innovatie te komen.’
Na de presentaties trad Rupert op als discussieleider met een aantal stellingen. Vanwege tijdsgebrek werd niet in groepen uiteen gegaan met een stelling, maar werden de stellingen plenair besproken. Het goed ingelezen en zeer kritische publiek was de garantie voor een heftige discussie. Enerzijds ging het over de consument, hoe deze te benaderen en waar de knelpunten lagen, anderzijds raakte de discussie af en toe aan het feit waarom partijen niet nader tot elkaar lijken te kunnen komen. Een vraagstuk wat niet met één discussie valt op te lossen, daar was iedereen het wél over eens.
Veronique Swinkels, directeur van BBK/Door Vriendschap Sterker en initiatiefneemster van de Duurzaamheids Dialoog, bedankte TNS NIPO voor de gastvrijheid en lichtte een tipje van de sluier van de eerstvolgende bijeenkomst. 16 mei staat de consumentenkant centraal met Nudge, een online platform voor duurzame initiatieven. Maar eerst deze keten sluiten: de borrel!
Een ontvangst op het zonovergoten dakterras van TNS NIPO was de start van de 11e Duurzaamheids Dialoog. Dit was de eerste editie met de nieuwe mede-organisator van de Dialogen; TNS NIPO. Eenmaal in de zaal opende Rupert Parker Brady scherp, met een filmpje van Friends of the Earth: Detective Pig stelt ‘verantwoordelijke soja’ aan de kaak: Bestaat duurzame soja wel? Een van de vele grote vraagstukken rondom (duurzame) voedselketens. Waar de knelpunten in de ketens liggen? Drie sprekers gaan hier deze avond op in. Rupert introduceert de eerste spreker van de avond: Sibolt Mulder.
Sibolt Mulder, senior adviseur duurzaamheid bij TNS NIPO, kijkt kritisch naar de ‘social marketing’ van duurzamer voeding. “De kritiek op de voedselindustrie neemt toe. Samenwerking is geboden. De vraag is nu of we een draagvlak kunnen krijgen voor het verduurzamen van de voedselketen.” Volgens Sibolt zijn de meeste partijen vooral bezig met hun eigen punt duidelijk maken en is er nu nog een duidelijk gebrek aan samenwerking tussen partijen. Een van de partijen waar rekening mee gehouden moet worden is de consument/burger. Dit is een gecompliceerde partij, o.a. door de kloof tussen burger en consument: Wat de burger vindt, komt lang niet altijd overeen met wat deze zelfde burger als consument dóet. Onderzoek laat bovendien zien dat de consument vaak helemaal niet de keuze wíl hebben als het om duurzaamheid gaat. Zij vinden het prettiger als de keuze voor hen wordt gemaakt. Daar lijkt dus een rol te liggen voor de overheid. Omdat gedrag van mensen ook nog eens voor 80% wordt bepaald door de omgeving laat Sibolt met een paar stappen zien hoe we de omgeving aan kunnen passen, om zo gedrag aan te passen. Eerst agendasetting, daarna volgt de stakeholder strategie. Vervolgens moet gewenst gedrag worden gefaciliteerd: barrières weghalen en stimuli organiseren (bijvoorbeeld statiegeld op flessen). De laatste stap is regulering en handhaving. Conclusie: “Laten we stoppen met ruzie zoeken en met z’n allen om tafel zitten.”
De tweede spreker is Anniek Mauser (hoofd duurzaamheid Unilever Benelux). Dat ze samenwerking tussen partijen toejuicht, laat haar achtergrond al zien. Zij heeft niet louter kennis van de bedrijfskant en marketing, maar juist ook de inhoudelijke kennis op het gebied van duurzaamheid. Anniek start met de visie van Paul Polman, CEO van Unilever, die laat zien hoe duurzaamheid in de genen van het bedrijf zit. Volgens hem is duurzame groei de enige weg vooruit. Bij Unilever wordt gekeken naar verduurzaming van het hele proces; van grondstoffen tot afvalfase. Unilever werkt samen met kleine boeren en plattelandsvrouwen om zo economische ontwikkeling te stimuleren. Maar omdat na een uitgebreide lifecycle-analyse bleek dat de meeste impact op milieu bij de consument zelf ligt (68%!), richt zij zich ook op deze groep. Zij helpt hen duurzamer om te gaan met producten, bijvoorbeeld met wasmiddel dat op 30 graden schoon wast, FairTrade labels en inspirerende duurzame merken zoals Ben & Jerry’s en s. Van groot belang voor marketeers is volgens Anniek dat producten niet langer de markt worden opgeduwd met een eenmalige grootse campagne. Producten moeten een lange adem hebben om de consument echt te bereiken en gedragsverandering te bewerkstelligen.
De afsluitende presentatie was van Joost Reus, beleidsmedewerker Duurzame Voedselsystemen bij het Ministerie van EL&I. Joost liet zien hoe met een beleidsmatige aanpak ook de overheid er alles aan probeert te doen om tot duurzamer voedselketens te komen. De overheid houdt rekening met het speelveld van partijen die hier mee te maken hebben: non-profit organisaties, burger en consument en het bedrijfsleven. Ze werkt met al die partijen samen om de zaak in beweging te krijgen en verduurzaming te stimuleren. Platforms, kennisontwikkeling, voorlichting, educatie, internationale agendering, regelgeving en handhaving zijn instrumenten waar ze mee werkt. Op dit moment focust de overheid vooral op het bedrijfsleven. Joost benadrukt de noodzaak van het benutten van de gouden driehoek: We zetten van overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven de top bij elkaar om zo tot innovatie te komen.’
Na de presentaties trad Rupert op als discussieleider met een aantal stellingen. Vanwege tijdsgebrek werd niet in groepen uiteen gegaan met een stelling, maar werden de stellingen plenair besproken. Het goed ingelezen en zeer kritische publiek was de garantie voor een heftige discussie. Enerzijds ging het over de consument, hoe deze te benaderen en waar de knelpunten lagen, anderzijds raakte de discussie af en toe aan het feit waarom partijen niet nader tot elkaar lijken te kunnen komen. Een vraagstuk wat niet met één discussie valt op te lossen, daar was iedereen het wél over eens.
Veronique Swinkels, directeur van BBK/Door Vriendschap Sterker en initiatiefneemster van de Duurzaamheids Dialoog, bedankte TNS NIPO voor de gastvrijheid en lichtte een tipje van de sluier van de eerstvolgende bijeenkomst. 16 mei staat de consumentenkant centraal met Nudge, een online platform voor duurzame initiatieven. Maar eerst deze keten sluiten: de borrel!